MónTerrassa
Ferrocarrils i una tragèdia censurada pel franquisme

“L’accident del tren de Sarrià de febrer del 1939. Una tragèdia censurada” és un text de Jordi Font-Agustí, Victor Canosa i Antoni Gras. L’obra mostra una rigorosa investigació sobre l’accident del tren de Sarrià del 1939 i repassa la trajectòria de Ferrocarriles de Cataluña. Uns FGC molt nostrats, un dels transports fonamentals per Terrassa i pel Vallès.

El llibre es va presentat dimecres al Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica (MNACTEC), l’antic Vapor Aymerich, Amat i Jover, la catedral de la Indústria.

Només feia vint-i-quatre hores que l’exèrcit franquista havia donat per acabada la campanya militar a Catalunya

Només feia vint-i-quatre hores que l’exèrcit franquista havia donat per acabada la campanya militar a Catalunya quan, a la línia de ferrocarril entre Terrassa i Barcelona, es va produir un greu accident que va costar la vida a 36 persones i en va ferir de diversa consideració unes 130. A L’accident del tren de Sarrià de febrer del 1939. Una tragèdia censurada, Jordi Font-Agustí, Victor Canosa i Antoni Gras presenten una rigorosa investigació, no solament de l’accident, sinó també de la trajectòria de la companyia Ferrocarriles de Cataluña S.A. No oblidem tampoc les situacions greus que es van viure durant les riuades de 1962. Ni els trens que van salvar vides.

Una mica d’història dels Ferrocarrils i Terrassa

El 28 de desembre de 1919 es va inaugurar el tram entre Rubí i Terrassa dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. La història de la línia Barcelona-Vallès es remunta a l’any 1863, quan el 23 de juny va començar a circular el primer tren de la Companyia del Ferrocarril de Barcelona a Sarrià, que va aprofitar l’eliminació de les muralles de la ciutat per estendre una línia que connectés les dues viles, així com les de Gràcia i Sant Gervasi. La línia sortia de Plaça Catalunya, amb ample de via ibèric de 1672 mm, locomotores de vapor i a cel obert. Malgrat l’èxit, la companyia explotadora s’havia endeutat tant que va fer fallida el 1874 i va ser absorbida per la nova societat Ferrocarril de Sarrià a Barcelona.

Comparteix

Icona de pantalla completa