Per segon any consecutiu el Consorci Sanitari de Terrassa organitza aquest dijous dia 15 d’octubre el Dia de la Prevenció de Caigudes. Enguany, per la situació de la COVID-19, les activitats previstes per la Comissió de Seguretat del Pacient del CST s’han posposat. Tanmateix, des de l’entitat han editat un flyer amb consells orientats sobretot a la gent gran o amb mobilitat reduïda per evitar patir caigudes.

Des del CST recorden que les persones grans són un grup especialment vulnerable davant la COVID-19. La presència de patologies cròniques, síndromes geriàtriques, la institucionalització en residències de persones grans i la fragilitat (definit com la disminució de la reserva per afrontar nous problemes de salut) són els principals factors relacionats amb la possibilitat d’un pitjor pronòstic. A més de registrar-se una major mortalitat, també han presentat complicacions clíniques, funcionals i psicològiques més importants. Aquesta situació de vulnerabilitat enfront de la COVID-19 va portar a la implementació de mesures restrictives de confinament, basades principalment en el distanciament social, per tal d’evitar la propagació del virus. Aquestes mesures han estat més estrictes en les persones majors de 65 anys i en les residències de persones grans.

Professionals mèdics afirmen que no hi ha dubte que el distanciament i aïllament social els ha ocasionat un gran impacte, ja que és clarament antagònic amb l’envelliment saludable atès que hi ha hagut un canvi de les seves rutines: sedentarisme amb reducció de la mobilitat, dieta menys saludable i reducció de les relacions socials que han pogut ocasionar empitjorament de l’estat cognitiu i emocional.

Per tal de conservar la salut i reduir els risc de caigudes cal treballar la resistència i enfortiment muscular, l’equilibri i la flexibilitat. La clau, per tant, és l’exercici físic que té clarament conseqüències positives. L’activitat física millora la força muscular que estabilitza les articulacions, la coordinació dels moviments i redueix el temps de reacció neuromuscular amb la conseqüent reducció del risc de caigudes. El perill està en no moure’s, és fonamental mantenir l’activitat física. Però davant un sedentarisme important cal tenir present que serà aconsellable començar amb activitats de poca intensitat i anar augmentant gradualment els exercicis i passejos adaptant-se a l’esforç que pugui realitzar la persona.

Cartell amb consells per evitar caigudes

Nou comentari