MónTerrassa
Eneko: “La Guinness aporta un sabor únic i identificatiu a l’hamburguesa”
  • CA

Una hamburguesa única amb aroma, gust i vista a Guinness. Aquest ha estat el repte majúscul que ha encarat -i superat amb èxit- el xef de Terrassa Eneko Fernández. La seva obra d’art gastronòmica la podem tastar aquests dies, fins al 26 de maig, a Barcelona, dins de la cinquena edició del certamen The Champions Burger que està tenint lloc a la Fira de Montjuïc. La podrem trobar dins de la food truck “Guinness Burger”, ubicada al Hall of Burger, al costat de les millors hamburgueseries de tot l’estat.

El guanyador del programa Masterchef 11 no participa en el concurs, però això no li resta ni una mica de valor ni emoció a la proposta que ens presenta. Un nou concepte d’hamburguesa gurmet preparada amb la icònica cervesa negra com a ingredient inèdit. Aquest dimarts, dia 21 de maig, Eneko l’ha cuinat en directe per a tots aquells que es trobaven a la Fira, i posteriorment, s’ha pogut assaborir. MónTerrassa ha parlat amb el cuiner terrassenc sobre aquest nou projecte i quines particularitats té.

Com ha acabat fent una hamburguesa amb cervesa Guinness?

Guinness em va venir a buscar i em va presentar aquest projecte gastronòmic molt potent. Vaig trigar dos segons a dir que sí. L’empresa busca tenir presència més enllà del maridatge, formant part dels mateixos plats. Vam pensar que l’hamburguesa seria un producte ideal, perquè a tothom li agrada i ofereix moltes opcions. I realment resulta molt fàcil identificar els seus sabors dins del menjar. Ha estat un repte emocionant i fer-ho de la mà d’una marca mundialment reconeixible és espectacular.

Com portava això de cuinar hamburgueses?

Doncs és la primera vegada que faig una recepta pròpia amb l’hamburguesa com a protagonista. No obstant això, com és obvi, no era el primer cop que cuinava una hamburguesa. N’he menjat tota la vida! (riu). Això sí, mai és una hamburguesa de només pa, carn i formatge. Sempre busco posar-hi una mica de màgia. I ser en aquest esdeveniment, ha estat molt bonic i un repte creatiu. Volia estar a l’altura de la Champions.

Des de la nostra cultura gastronòmica, pot sorprendre apostar per una Guinness…

Totalment, no estem acostumats a utilitzar la cervesa negra per als nostres plats. La identifiquem sobretot amb els pubs irlandesos, a taverna. Però la veritat és que casa molt bé amb l’hamburguesa. Li aporta un sabor únic, que no pots trobar enlloc ni et dona cap altre aliment. És un gust dolç de la malta torrada, de cacau, de cafè… Hem aconseguit donar-li un caràcter propi i identificatiu, plenament reconeixible quan li claves una queixalada.

Eneko Fernández preparant la Guinness Burger a Barcelona | Cedida

Quin és el toc especial de la Guinness Burger?

Bàsicament ho resumiria en dos ingredients. Per una banda, la salsa barbacoa que aporta un gust salat, dolç, picant i àcid a la vegada, i que lliga esplèndidament amb la guinness. La cervesa li aporta un to diferent, més fosc. I per l’altra, tenim la ceba caramel·litzada. Una ceba que faig a foc lent, a poc a poc, perquè quedi ben fosca i ben torrada. La combinació de la salsa amb la ceba fa que tot tingui un to obscur, com si t’estiguessis menjant una Guinness.

Ha jugat, doncs, a més a donar-li atractiu visual.

I tant. En el darrer màster culinari que vaig fer a Sant Sebastià vaig aprendre que el plat ha de ser una experiència completa. S’ha d’anar més enllà del gust. Cal donar-li un aroma, una presència, una vistositat i, evidentment, un sabor únic. Per això, en aquest cas, he volgut que visualment, veient aquesta hamburguesa la poguessin identificar ràpidament.

Ja tenim la sala i la ceba, què més necessitem?

No pot faltar un bon pa de brioix, una bona carn de boví, dos talls de bacó i dos talls de formatge cheddar. La cervesa negra realça la sucositat de la carn i la cremositat, i ens permet fer una cosa que crec que és el millor del menjar: divertir-se. L’hamburguesa em recorda a quan era petit i els pares ens deixaven menjar amb les mans, i notaves com la salsa et gotejava i et llepaves els dits. És una experiència divertida que no s’ha de perdre.

Com està vivint la The Champions Burger?

És la bomba. He tingut la sort d’anar ja a diverses ciutats, però venir a Barcelona és especial, perquè em permet acostar-me a la família i a casa. És un esdeveniment brutal perquè pots degustar les millors hamburgueses del país. I no hi entén d’edats ni gustos, tothom hi té cabuda. En estar fora de concurs em permet descobrir tot el que s’està fent, i la veritat és que m’he quedat sorprès de l’altíssim nivell que hi ha. Podem trobar les primeres espases en hamburgueses, aquí.

I després de Barcelona, continuarà acompanyant el The Champions Burger?

Hem tingut molt d’èxit i sí, està previst que passi encara per diverses ciutats en els pròxims mesos, com Sevilla, Sant Sebastià i València. En total, hauré passat per unes 8 ciutats, presentant la Guinness Burger. Són ciutats molt potents gastronòmicament i tinc l’oportunitat de descobrir les millors hamburgueseries d’arreu.

Les millors hamburgueses

Pels que vulguin gaudir de les millors hamburgueses tenen fins al 26 de maig a Barcelona. El certamen permet als visitants votar la millor hamburguesa entre més de 25 propostes gurmet. Les dues hamburgueseries (una de Barcelona i una altra de la resta de ciutats que participen en el festival) que obtinguin la millor puntuació d’entre totes les valoracions realitzades per cada consumidor seran les que competiran en la final estatal de The Champions Burger 2024 que se celebrarà a la tardor.

Eneko Fernández presenta la “Guinness Burger”, una proposta gastronòmica innovadora i única | Cedida

De futbolista a mestre dels fogons

Eneko Fernández (Saragossa, 1984) va ser futbolista durant una bona colla d’anys, arribant a militar a diferents clubs, com l’Alabès, el Real Oviedo, el Sabadell o el Futbol Club Barcelona. També va exercir com a model, per treure’s uns diners extres.

Amb poc més de trenta anys va veure com passava a ser un “jubilat” i necessitava nous reptes. I va ser així com va aparèixer la cuina, qui reconeix que ha estat la seva gran salvació i que s’ha convertit en la seva gran passió. Gràcies a això va entrar al programa Masterchef -en la seva edició número 11- on va sorprendre a tothom, jurat inclòs. Fins al punt que el veí de Terrassa -ciutat on resideix des de fa uns quants anys- va proclamar-se campió del concurs televisiu, essent un dels guanyadors més aplaudits i amb més projecció.

La passió per als fogons continua, com n’és una bona prova la seva participació en el The Champions Burger, però aquesta temporada també l’hem pogut veure en una nova faceta, fent de comentarista per a DAZN en els partits de LaLiga i participant com entrevistador en el programa Fever Pitch Live, on ens va regalar un dels moments més entranyables en el seu retrobament amb qui va ser el seu entrenador, Pep Guardiola.

Comparteix

Icona de pantalla completa