El Consell Comarcal del Vallès Occidental i els consorcis de Turisme i de gestió de Residus editen anualment una guia que recull les activitats eductives que ofereixen per als centres educatius de la comarca. Les Guia d’Activitats del curs 2016/2017 inclou un total de 36 activitats.
Les propostes d’enguany compten amb dos tallers dinamitzats per l’Agència de l’ONU per a Refugiats (ACNUR). D’una banda l’activitat Fem-los créixer que es dirigeix preferentment als cursos de cicle mitjà. Aquesta vol transmetre valors com la convivència i la solidaritat, fomentar la comprensió i el respecte pels DretsHumans i l’empatia envers els altres. Primer es fa una lectura d’un conte i una dinàmica amb els infants. En la segona part els infants viuran l’experiència d’escolar la història d ela vida d’una persona refugiada que ara viu a Catalunya i que va ser mestre d’educació primària al seu país d’origen.
D’altra banda, la proposta Escoltem els refugiats es dirigeix a alumnes més grans, a partir de 2n d’ESO fins a Batxillerat, mòduls, PQPI, PTT, UEC i Escoles d’Adults. Consta d’una xerrada on un dinamitzador presenta l’ACNUR i explica els conceptes bàsics relatius als drets humans, el refugi i l’asil, ajudant-se de material audiovisual. Després, un testimoni explica aspectes concrets del seu lloc d’origen, els motius pels quals va haver de fugir i el seu acolliment a Catalunya. L’activitat acaba amb un debat.
Les resta d’activitats fan referència a diferents àmbits: ciutadania, igualtat, sensibilització social, alimentació saludable i el mercat comarcal, medi ambient i residus i alguns aspectes de promoció econòmica, emprenedoria i innovació. També es proposa una visita al Consell Comarcal i l’activitat Descobrir el Vallès Occidental, mitjançant la qual els alumnes coneixen la seva comarca a través de llegendes i del patrimoni intangible.
A la guia es troben les indicacions necessàries per conèixer les activitats i fer les reserves. El curs 2015/2016 van passar per les activitats organitzades pels ens comarcals un total de 10.675 alumnes d’escoles de molts municipis de la comarca.