Aquest dimarts, 4 d’abril, l’associació d’utilitat pública Visón y Vida ha presentat al Congrés dels Diputats, a Madrid, l’informe El estado de la salud visual de los conductores en España, 2017, realitzat per la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i finançat per la mateixa associació, amb la col·laboració FEDAO i Correus Express. El document actualitza les dades de la primera edició de l’informe, presentat el 2011, en què es va concloure que prop de sis milions de conductors a Espanya circulaven amb problemes visuals i, d’aquests, un milió ni tan sols hauria de conduir.
Aurora Torrents, investigadora de la UPC i vicedegana de la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT), i directora de l’estudi, ha destacat que aquest informe demostra, per primera vegada a Espanya, que existeix una relació directa entre la mala visió i l’accidentalitat: els conductors amb mala visió (0,4 d’agudesa visual, per sota del mínim legal) tenen tres vegades més accidents que la resta de conductors. Avui dia, a les carreteres de l’Estat hi ha 600.000 conductors que estarien circulant amb una agudesa visual inferior a la requerida per llei, és a dir, a 0,5.
A més, 6,5 milions de conductors es posen al volant amb una agudesa visual inferior a 0,8, que és l’exigida al conductor professional. La literatura científica estableix que gairebé tota la població fins als 65 anys hauria d’arribar al 100% (agudesa visual = 1) amb la correcció adequada. Avui dia, el 27,2% de les persones conductores —uns set milions— tenen, almenys, una deficiència visual que afecta la conducció. Si tenim en compte que el 90% de la informació que rebem per a la presa de decisions és a través dels ulls i que, a la carretera, prenem unes 15 decisions per cada quilòmetre recorregut, un problema visual no resolt pot posar en risc la vida del conductor.