El Síndic Municipal de Greuges de Terrassa, Mustapha Ben El Fassi Mezouar, ha presentat al Defensor del Pueblo una actuació d’ofici on expressa la seva preocupació davant les “greus deficiències” en el funcionament de diversos serveis públics de l’Administració General de l’Estat a Catalunya. En especial, el Síndic destaca el mal funcionament del SEPE (Servei Públic d’Ocupació Estatal), la DGT (Direcció General de Trànsit), la Seguretat Social, Estrangeria i demandes de cites per l’asil i cites per renovacions de DNI a la Policia Nacional.
Segons manifesta Ben El Fassi, a l’Oficina del Síndic reben “contínuament” queixes de la ciutadania que “es troba en situació de desemparament davant la manca de cites disponibles, els retards inacceptables en la tramitació i la insuficiència de recursos destinats a aquests serveis”, recalca el Síndic Municipal de Greuges de Terrassa. “Aquesta situació afecta drets fonamentals i genera un greu perjudici, especialment a persones en situació de vulnerabilitat”, afegeix.
Actuació d’ofici del Síndic Municipal de Greuges de Terrassa al Defensor del Pueblo
El Síndic Municipal de Greuges de Terrassa ha considerat necessari obrir aquesta actuació d’ofici i adreçar-se al Defensor del Pueblo per expressar la seva preocupació davant les greus deficiències en el funcionament de diversos serveis públics de l’Administració General de l’Estat a Catalunya. I, en especial, del SEPE (Servei Públic d’Ocupació Estatal), la DGT (Direcció General de Trànsit), la Seguretat Social, Estrangeria i demandes de cites per l’asil i cites per renovacions de DNI a la Policia Nacional.
Cal assenyalar que els municipis són l’Administració pública més propera a la ciutadania i l’àmbit on essencialment es viuen els problemes, les esperances, els fracassos i la recerca de solucions per a la convivència social. I el Síndic local és la Institució que té la funció de defensar les llibertats públiques i els drets fonamentals de la ciutadania.
En un context de desafecció institucional de la ciutadania i de creixents dificultats de resposta per part de les administracions, considero imprescindible recuperar i renovar un nou contracte social que pugui reconciliar la nostra societat amb els valors de la igualtat, l’equitat, l’ètica i la democràcia. I, en el procés per aconseguir aquest objectiu, reivindico el paper resilient de les defensories locals com una de les institucions bàsiques per a promoure els drets que s’han vulnerat, amb la voluntat de fer que els nostres pobles i ciutats esdevinguin un espai de respecte i compliment de tots els drets inherents a la dignitat humana.
A l’Oficina del Síndic rebem contínuament queixes de la ciutadania que es troba en situació de desemparament davant la manca de cites disponibles, els retards inacceptables en la tramitació i la insuficiència de recursos destinats a aquests serveis. Aquesta situació afecta drets fonamentals i genera un greu perjudici, especialment a persones en situació de vulnerabilitat.
Com a Síndic Municipal de Greuges de Terrassa, la meva funció és defensar la ciutadania en l’àmbit de les meves competències, però, en aquest cas, em trobo amb la impotència de no poder intervenir en serveis que depenen directament de l’Administració General de l’Estat. Per aquest motiu, m’he adreçat al Defensor del Pueblo perquè investigui aquesta situació i insti a les autoritats corresponents a adoptar mesures urgents per garantir un servei digne i eficient a la ciutadania.
Atesa la situació exposada, el Síndic Municipal de Greuges de Terrassa ha demanat al Defensor del Pueblo que:
- Investigui la manca de disponibilitat de cites del SEPE i insti a l’Administració a reforçar el sistema de cita prèvia, ampliant els recursos per agilitzar l’atenció.
- Asseguri que es garanteixi l’accés als serveis del SEPE a tota la població, especialment a col·lectius vulnerables.
- Investigui la manca de cites i els retards en la tramitació de gestions essencials a la DGT i insti a l’Administració a ampliar els recursos humans i tecnològics per agilitzar el servei.
- Garanteixi alternatives d’atenció presencial i telemàtica per a tothom, evitant situacions de discriminació. Que la cita prèvia deixi de ser un requisit indispensable per accedir als serveis de la DGT.
- Investigui el col·lapse del sistema de cita prèvia i la manca de recursos per atendre els sol·licitants d’asil a Catalunya i insti a l’Administració a adoptar mesures urgents per reduir els temps d’espera i garantir una atenció digna a les persones que busquen protecció.
- Vetlli perquè el sistema d’acollida disposi de suficients recursos per cobrir les necessitats bàsiques dels sol·licitants d’asil.
- Investigui el col·lapse del sistema de cita prèvia i els retards en la renovació dels permisos de residència i insti l’Administració a adoptar mesures urgents per agilitzar els tràmits i garantir la seguretat jurídica de les persones afectades.
- Vetlli perquè es garanteixi una atenció accessible i efectiva, amb alternatives presencials per a persones en situació de vulnerabilitat i sense que sigui requisit indispensable obtenir cita prèvia per ser ateses.