El RACC vol un carnet obligatori per als ciclistes

L'entitat traslladarà la seva proposta al Servei Català de Trànsit, a la DGT i als ajuntaments

El RACC vol que els ciclistes i els conductors de patinets elèctrics s’hagin de treure un carnet per circular per la ciutat, ja que un 38% dels ciclistes que circulen per Barcelona admet no tenir coneixement de la normativa de circulació de bicicletes. El 3r Baròmetre RACC del ciclista urbà a la ciutat mostra una millora –el 2019 era un 45%–, però posa de manifest la necessitat d’impulsar la formació de la normativa de circulació urbana entre ciclistes. El president del RACC, Josep Mateu, ha destacat que és especialment necessari ara que hi ha un problema de “convivència” per la presència de vehicles de mobilitat personal (VMP) com patinets i altres vehicles a la calçada.

“Tothom hauria de saber les mateixes normes per circular”, ha dit. En roda de premsa ha assenyalat que, ja que hi ha d’haver una “convivència” entre diferents vehicles, hi ha d’haver un “mínim de formació” per part dels usuaris de bicicletes i patinets. Aquesta formació podria acabar materialitzant-se en un carnet o no, segons Mateu, però sí que hauria de demanar-se per circular per la ciutat. El president del RACC ha anunciat que traslladarà el plantejament al Servei Català de Trànsit, a la Direcció General de Trànsit i a ajuntaments.

Antics usuaris de transport públic

El baròmetre, que es basa en l’enquesta a prop de 600 usuaris de la bicicleta a Barcelona, posa de manifest que la meitat dels enquestats utilitzava el transport públic abans de passar-se a la bicicleta, mentre que un 32% abans anava a peu i només un 17% anava en cotxe o moto. El fet que la gran majoria provinguin del transport públic o de desplaçaments a peu fa, segons Mateu, que alguns usuaris no tinguin perquè tenir coneixement de la normativa de circulació que sí que coneix algú que té carnet de conduir, per exemple.

Així, entre les recomanacions del club automobilístic hi ha la de donar a conèixer la normativa de circulació entre els adults i iniciar als infants en la circulació en bici des de l’etapa escolar. Alhora, també suggereixen fer campanyes de convivència adreçades a tots els modes de transport, posant especial atenció als vehicles de mobilitat personal. D’acord amb la informació recopilada amb l’enquesta, un 60% dels ciclistes se senten vulnerables quan circulen per Barcelona, enfront del 55% de fa un any i del 33% de fa dues edicions.

Ús indegut d’auriculars i mòbil

Una altra recomanació del RACC és la de fer campanyes de conscienciació sobre els perjudicis de fer servir auriculars o el mòbil mentre es circula en bicicleta, així com la importància de portar timbre, elements reflectants i fer ús del casc, tot i que no és obligat. Segons el baròmetre el 36% dels ciclistes fan servir auriculars i el 24% utilitza el mòbil quan circula, tot i que no està permès. Entre els menors de 20 anys les xifres empitjoren: el 55% fa servir auriculars i el 42% el mòbil.

Nou comentari