Una situació marcadament zonal (vent de l’oest en els nivells mitjans de la troposfera) ha causat un mes de març càlid i plujós a Catalunya. Aquest tipus de configuració provoca una inhibició dels fluxos freds del nord, que no permet una baixada de la temperatura, i el pas de pertorbacions atlàntiques, algunes d’elles desenganxades del corrent general i amb un recorregut molt meridional, provocant fluxos càlids i humits a Catalunya.
Pluja, neu i vent els dies 3 i 4 de març
El primer sistema frontal va creuar el principat entre els dies 3 i 4 de març, provocant un episodi de pluja general, neu que va afectar fins i tot a les parts culminants de la serralada Prelitoral i vent a llocs poc habituals.
· La precipitació més destacada registrada a les estacions de la Xarxa d’Estacions Meteorològiques Automàtiques (XEMA) i la Xarxa d’Observadors Meteorològics (XOM), gestionades pel Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), va ser: 59,3 mm a l’Espluga de Francolí (la Conca de Barberà); 52,1 mm al Pantà de Siurana (el Priorat); i els 51,7 mm a Blancafort (la Conca de Barberà).
· La nevada va ser abundant al Pirineu, especialment a la part oriental de la serralada on es van superar els 30 cm, però cal destacar el gruix de neu mesurat per les estacions de la XEMA i per observadors de la XOM a punts de la serralada del Prelitoral: 16 cm a Prades (928 m), al Baix Camp, 11 cm a la Llacuna – Puig Castellar (943 m), a l’Anoia, o els 10 cm a Mura – Montcau (1.056 m), al Bages .
· La ventada no va ser excepcional però va bufar amb força a indrets poc habituals. Cal destacar els 103,7 km/h de Malgrat de Mar (el Maresme) i a punts del front marítim del Baix Llobregat es van apropar als 90 km/h.