Gecko Walls és una empresa de Sant Cugat del Vallès especialitzada en crear, transformar, renovar en patis educatius, àrees de joc d’una nova innovadora i original. Aquest projecte va sorgir l’any 2016 de la mà de Toni Zamora i Baru Marciková. Fruit de les inquietud d’aquest ullastrellenc d’adopció i de l’escaladora d’arrels txeques va néixer una manera diferent d’entendre l’escalada vinculada als centres educatius catalans. Sis anys després, han estat reconeguts per la seva tasca i són ben presents arreu del país.
Només a Terrassa ja hi ha un total de 13 centres educatius que disposen dels seus espais d’art i escalada. Estem parlant d’escoles públiques i concertades que han apostat per un model de lleure original i creatiu. Elles són: Roc Alabern, Serra de l’Obac, Pere Viver, Josep Ventalló, La Nova Electra, Sant Llorenç del Munt, Joan XXIII, Abat Marcet, Institut Montserrat Roig, Sagrat Cor Terrassa, Salesians, Salesianes, Col·legi Santa Teresa de Jesús. Aquest nou model d’entreteniment dins de l’àmbit escolar també s’ha escampat als municipis de la nostra comarca, per exemple, a l’escola Serralavella d’Ullastrell o a l’escola Roc Blanc de Viladecavalls.
Per conèixer una mica més el projecte i, sobretot, la seva especialitat -els rocòdroms-, MónTerrassa ha parlat amb el soci fundador i director, Toni Zamora.
Quan van començar a fer rocòdroms i com va sorgir la idea?
El primer rocòdrom que vam muntar va a ser al Col·legi Pureza de María de Sant Cugat del Vallès al febrer del 2016 i d’ençà fins ara ja portem unes 700 instal·lacions per Catalunya i també a l’Estat, a centres educatius, parcs infantils, centres privats… La idea va sorgir en veure que no n’hi havien moltes instal·lacions d’escalada educatives on els nens i nenes poguessin gaudir d’un esport tan complert. Recordem que aquest esport ha acabat sent olímpic a Tokyo 2020 (2021) i ja tenim el primer campió olímpic espanyol, l’ Alberto Ginès.
Quina era la seva vinculació amb l’escalada? Aquest tipus d’elements era una cosa que li agradaven abans?
La meva vinculació amb l’escalada ha sigut a través de la meva dona, la Baru, que és escaladora, i per part de la seva família a Txèquia, que tenien una empresa dedicada a la construcció de grans rocòdroms per tota Europa i un rocòdrom indoor (Lezecká Arena) dels més grans d’Europa, amb 2.500m2. L’escalada no havia sigut fins aquell moment un esport conegut ni practicat per mi; ara ja sí.

Amb quin objectiu van decidir començar a oferir aquest tipus d’estructures? Van detectar una mancança o es pretenia ser una alternativa als jocs tradicionals?
L’objectiu era poder fer arribar a nens i nenes des de ben petits tots els avantatges que ofereix la escalada a edats primerenques: desenvolupament de la psicomotricitat, assoliment de reptes, creixement de l’autoconfiança, flexibilitat, força motriu…i que vèiem que no es potenciaven a les escoles, ja que els esports majoritaris sempre han sigut els que més s’han realitzat (futbol, bàsquet, etc..). L’escalada ofereix una clara alternativa potenciadora a nivell físic i psíquic dels nostres nens i nenes a les escoles; com diu el nostre lema “Escalando sueños, desde niños.”
Tenen diferents tipus i models de rocòdroms. Ens fa cinc cèntims de les característiques generals?
Les opcions més habituals que realitzem a les escoles, per la seva senzillesa i preu ajustat, és instal·lar les preses a una paret que puguem tenir de formigó, totxo, bloc i que prèviament hem pogut pintar. A partir d’aquí podem fer escalada vertical per fer corda, estructures de fusta de diferents dissenys i mides per poder graduar la dificultat, estructures més d’equilibris amb troncs de fusta, blocs de fibra de vidre…
És un projecte pensat per a centres educatius. Per què?
A la meva època no s’oferia aquest tipus d’activitat, per desconeixement, bàsicament. Que un centre educatiu disposi d’una instal·lació amb aquestes característiques i tan complerta per l’educació esportiva, física i psíquica dels nostres nens i nenes, els fa créixer com a persones. És especial poder tenir un mural decoratiu a racons perduts o buits de les escoles i en els que, apart, es pugui escalar. Li dona color i vida a les parets / espais de les escoles.

Quines característiques tenen i qui ho decideix?
Les alçades que fem habitualment són de 1,5m per infantil, 2m / 2,5m per primària i fins a 3m per secundària / batxillerat; apart realitzem també instal·lacions d’escalada vertical tant per secundària / batxillerat / universitat que ja requereixen d’equips anticaigudes (corda, autodescensor, monitoratge…) per poder fer ús de l’activitat. Recomanem que es pugui començar a practicar l’escalada a partir dels 2 / 3 anys, quan els nens van desenvolupant la psicomotricitat fina per poder agafar les preses amb les seves manetes.
Destaquen molt la importància dels materials que utilitzen..
Utilitzem la resina de poliuretà per la fabricació de les preses, per tenir una bona qualitat, adherència i textura no abrasiva al contacte i també la fusta de bedoll fenòlic per les estructures de fusta amb plafons.
Què fa diferent un rocòdrom de la resta de jocs creatius o de fusta que s’estan posant de moda?
El rocòdrom com a tal té una disposició de les preses i una graduació de dificultat que fa que els gestos i maniobres que es puguin realitzar, acompanyats per un monitoratge del professor amb eines didàctiques que oferim -mitjançant un llibret amb jocs d’escalada que regalem a les escoles al acabar la instal·lació-, els infants desenvolupin la psicomotricitat, l’elasticitat i la força, amb jocs creatius. L’escalador/a ha de poder tenir capacitat de poder arribar als reptes que vulgui assolir des de la relaxació i la meditació, comprovant on ficar les mans i els peus però sempre en suspensió, és a dir, estant penjat amb força amb mans i peus, fet que fa que s’hagi d’estar al 100% concentrat en l’activitat.
Què crida més l’atenció de la canalla? Tenen un instint natural per l’escalada?
Als nens i nenes els encanta, en un primer moment, el mural que decora la paret, ja que és molt vistós. A més, habitualment els fem personalitzats o amb elements que agradin, ja siguin només traces de colors, dibuixos d’elements infantils, paisatges, etc.. La trepa és una activitat natural de l’ésser humà des de que neix, amb la qual cosa fomentar l’escalada es fomentar un de les activitats bàsiques que realitzem des que som ben petits.

Als nens i nenes els encanta, en un primer moment, el mural que decora la paret, ja que és molt vistós
Sobre els murals val a dir que són ben peculiars i li donen un toc únic. Com va sorgir la idea?
Com comentava anteriorment, els murals són part molt important de la visibilitat i atracció que fa del rocòdrom un dels elements més demandats per als nens i nenes a les escoles. Oferim projectes personalitzats amb les temàtiques que més puguin agradar a tota la comunitat educativa, de forma que puguin sentir que el rocòdrom és seu. I a part, poden anar veient el procés de creació durant els dies de treball que el realitzem. La part artística dels nostres projectes va sorgir de la necessitat de donar color a les parets grises de les escoles, aprofitant la instal·lació de les preses; d’aquesta forma podem crear espais màgics on els nens i nenes puguin gaudir amb una selva, un fons marí, escalant un Principito o les muntanyes més altes; per a nosaltres potenciar l’Art forma part de l’educació que reben també a les escoles els nens i nenes.
Ofereixen algun tipus de formació prèvia o algun curs?
Amb l’escalada tipus búlder no és necessari una formació prèvia, ja que els nens i nenes interactuen amb aquestes alçades força bé i cadascú arriba fins on pot o vol; les eines didàctiques que oferim quan acabem les instal·lacions als especialistes d’Ed. Física ajuden a poder dinamitzar al màxim l’activitat amb els jocs que es poden realitzar, de forma que també, fora d’horari lectiu, a l’hora del pati, ells poden anar a jugar autònomament sense supervisió de professor o adult. En tot cas, oferim també cursos d’escalada a aquelles escoles que volen potenciar més encara l’activitat; en aquests casos, un tècnic de la nostra empresa s’apropa durant un matí o dos a fer un curset específic d’escalada per als nens, nenes i professors.
Amb l’escalada tipus búlder no és necessari una formació prèvia, ja que els nens i nenes interactuen amb aquestes alçades força bé
Com seran els rocòdroms del futur? Cap on anem?
Doncs els rocòdroms, si parlem a nivell educatiu, seran molt similars als actuals que fem, ja que el que es vol és un primer apropament a l’escalada, i ja després, aquell nen o nena que vulgui seguir escalant pot anar a un rocòdrom indoor ja per especialitzar-se més. L’evolució natural seria poder incorporar més estructures tipus fusta o fibra, que ofereixen més dinàmica. Poder canviar les preses de lloc sense problema, encara que el preu és una mica més gran, és una opció ideal si volem potenciar l’escalada. I a part de les zones d’espais exteriors de joc, també en el futur hauríem de poder anar canviant les estructures interiors del gimnasos i anar incorporant aquests plafons de fusta / fibra a les instal·lacions educatives, sobretot perquè els materials aguantarien més.
Quins són els principals reptes que tenen en aquest àmbit?
Els reptes és poder seguint donant a conèixer els nostres projectes a tota la Comunitat Educativa, de forma que puguin tenir accés als nostres projectes i poder disposar de les nostres estructures a les seves instal·lacions. Per això treballem molt a les xarxes socials, fem visites i contactem amb centres educatius per explicar-vos dels beneficis de l’escalada al sector educatiu. Sempre treballant amb dissenys originals i ben pensats perquè gaudeixin tant petits com grans.
