Un treball sobre el programa “Vacances en Pau” a Terrassa s’ha endut un dels Premis de Recerca Jove 2024. L’autora és Júlia Cuéllar Fernández, alumna de segon de batxillerat de l’Institut Mont Perdut en el curs 2023-2024. Aquest guardó és atorgat per la Generalitat amb l’objectiu de fomentar “l’esperit científic”, i té un premi de 850 euros.
“Un estiu lluny del desert: l’acollida d’infants sahrauís a Terrassa. La mirada i la veu dels protagonistes“, és el títol del treball que ha resultat guanyador, i que va haver de competir amb un total de 230 obres més, de les quals un total de 75 han estat reconegudes. Tots ells rebran el seu premi en un acte que tindrà lloc pròximament a l’Auditori de Barcelona, i que comptarà amb la presència del president de la Generalitat, la consellera d’Educació i Formació Professional, alumnes guardonats, familiars i docents.
Nens sahrauís en cases d’acollida de Terrassa
El treball de recerca va ser tutoritzat per Josep Maria Zaragoza, del programa XEC3, i va néixer de l’experiència personal de la terrassenca. Ella i la seva família és una de les que participen en el programa “Vacances en Pau”, i això li ha servit com a mòbil perfecte per efectuar una investigació extensa amb la finalitat de “detectar els sentiments i les emocions experimentades pels protagonistes durant tot el procés d’acollida”. La recollida de dades es va fer durant l’estiu de 2023 a Terrassa.
El document compta amb l’entrevista a catorze participants del programa, set nens i nenes en acollida i set famílies acollidores -catorze adults-. Segons ressalten des de l’Ins Mont Perdut, l’estudi desvetlla “una varietat de sentiments i emocions, com il·lusió, alegria, tristesa, enyorança, limitacions i condicionaments, en les famílies acollidores en les diferents fases del procés; així com una necessitat de sentir-se útils, d’ajudar i de proporcionar una experiència als seus fills i filles al participar en el programa”. I per l’altra banda, “sobre els nens i nenes acollides, l’anàlisi demostra que s’han cobert una sèrie de necessitats relacionades amb la piràmide de Maslow i les sinergies que van establir amb els membres de la família”.