Terrassa busca voluntaris per millorar la comprensió lectora dels infants. Un any més, el programa LEXCIT, impulsat des de la Fundació Bofill i amb el suport de l’Ajuntament de Terrassa, enceta nou curs amb la voluntat d’aconseguir l’èxit educatiu en els alumnes de quart a sisè de primària. Això passa, en bona mesura, per consolidar un hàbit lector. El principal problema en què es troben aquests infants, però, és que no tenen ningú en el seu entorn familiar que els pot ajudar i fer un acompanyament.
Per això, fruit de la detecció d’aquesta mancança, ara fa 11 anys, es va posar en marxa el programa LEXCIT. Actualment, ja compta amb una xarxa a 150 municipis amb més de 300 espais, repartits entre escoles, biblioteques públiques, entitats socials i equipaments municipals. Són més de 2.000 persones voluntàries que motiven setmanalment un infant a veure la lectura com una “experiència divertida i apassionant”.
A la cua d’Europa en comprensió lectora
Per continuar amb aquesta tasca però, sempre falten voluntaris. I per això es fa una nova crida a la ciutadania de Terrassa i dels municipis de l’entorn perquè s’animi a participar-hi. Per a ser voluntari o voluntària LECXIT no cal experiència prèvia, només cal compromís, passió per la lectura i ganes de ser part d’un canvi. Per apuntar-se cal omplir aquest formulari. El programa s’inicia el pròxim novembre i s’allarga fins al mes de maig, i consisteix en dedicar de manera personalitzada una hora setmanal (en horari extraescolar) a un infant.
Els impulsors de LEXCIT consideren que ara més que mai és necessari contribuir que els estudiants adquireixin un nivell de competència lectora suficient per “assegurar-ne el seu desenvolupament educatiu i social”. I més després dels resultats presentats en les darreres competències bàsiques del Departament d’Educació 2023, on s’ha conclòs que 1 de cada 3 infants quan finalitza la primària no aconsegueix “un nivell òptim en llengua catalana”. El percentatge d’alumnes de 6è que se situen en les franges inferiors (nivell mitjà-baix i baix) ha passat del 34% el 2022 al 37,3% el 2023. Una tendència negativa que s’ha anat accentuant en els últims anys, arribant a empitjorar fins a 15 punts i deixant Catalunya a la cua de l’Estat i d’Europa, segons l’informe PIRLS 2021.

