MónTerrassa
Terrassa abandona els primers llocs de la llista en segregació escolar
  • CA

Terrassa ha abandonat els primers llocs de la llista en segregació escolar. El darrer informe sobre el Pacte contra la segregació escolar a Catalunya realitzat pel Síndic de Greuges posa en relleu que Terrassa ha estat la gran ciutat que més ha reduït la segregació a les aules en els darrers cinc anys. Segons el rànquing de municipis, actualment la cocapital vallesana se situa en el 10è lloc de la llista, amb un índex de 0,4 a primària i 0.25 a secundària. El barem és de 0 a 1, i des del curs passat es comptabilitza a partir de l’alumnat qualificat de NESE (alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu). Amb l’indicador original (alumnat d’origen estranger), Terrassa ocuparia ara el 13è lloc.

Des del 2016, Terrassa es trobava situada al capdamunt de la fatídica llista. Davant d’això, l’Ajuntament va encarregar a la Diputació de Barcelona un informe que va ser presentat el 2018 i en el qual es feia una diagnosi i es plantejaven un seguit de mesures per reduir la segregació. Des de la regidoria d’Educació, Teresa Ciurana, ha mostrat la seva satisfacció per aquest nou informe que considera que és el “fruit d’un esforç de tota la ciutat”.

La regidora considera que ha estat clau la implantació de la ràtio 20, i d’altres mesures com el sistema de reserves de places o les Aliances Magnet. “Ja a l’informe del març del 2022, Terrassa baixava a la vuitena posició a primària, i seguim millorant, cosa que ens demostra que anem pel bon camí i ens anima a seguir en aquesta línia”, ha dit.

Menys nens per aules i aliances entre equipaments

Pel que fa a la ràtio 20 alumnes a i3, Ciurana recorda que es tracta d’una mesura instaurada des de la Generalitat als centres públics, però que a Terrassa gràcies a un acord de ciutat es va estendre també als concertats. La prioritat era “reduir” el fenomen anomenat “sobreoferta educativa, és a dir, un excés de places que afavoreix que determinats perfils de famílies triïn determinats centres, desequilibrant la composició social de les aules”. A més, afirma que amb aquesta mesura s’ha evitat “el tancament d’una vintena de línies a la ciutat per la baixa natalitat, millora la qualitat de la docència i deixa marge per absorbir la matrícula viva”.

La nova ràtio, que s’anirà estenent progressivament a la resta de cursos, s’aplica a tots els centres públics i concertats, excepte els centres amb més demanda que oferta que hagin estat expressament autoritzats, que poden arribar a 22. Paral·lelament, la reducció de ràtios ha comportat un sistema de reserva de places per a alumnat amb necessitats específiques, i com a tal, un repartiment més equitatiu d’aquest col·lectiu.

Pel que fa a les Aliances Magnet, un programa dedicat a impulsar col·laboracions entre centres educatius i institucions d’excel·lència que generin atracció i aportin valor afegit al centre, redefinint el seu projecte educatiu, Ciurana ha destacat l’èxit aconseguit entre l’Institut Nicolau Copèrnic i el mNACTEC (2018). També la novetat de l’any passat en una nova aliança entre l’Escola El Vallès i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Educació ha volgut replicar aquest model a nivell municipal i ha implantat també ArtInfusions, entre l’Escola Auró i l’Escola Municipal d’Art i Disseny de Terrassa, o Infusió de Dansa, entre l’Escola França i LaFACT – Factoria Cultural de Terrassa.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa