L’Observatori dels Drets Socials de Terrassa, davant la noticia apareguda, els últims dies, en que es confirmava el tancament de 9 línies escolars, pertanyents a l’Escola Pública de Terrassa, pel proper Curs 2025-2026, vol manifestar davant l’opinió pública el rebuig total davant d’aquesta mesura, tan regressiva pel Dret a l’Ensenyament a la nostra Ciutat.
– EL DRET A L’EDUCACIÓ s’ha anat configurant progressivament com un dret bàsic, el qual s’ha de garantir, per sobre de tot, com un servei públic prioritari.
L’Article 26 de la Declaració Universal dels Drets Humans diu :
1. Tota persona té dret a l’educació. L’educació serà gratuïta, si més no, en el grau elemental i fonamental. L’ensenyament elemental és obligatori. Cal que l’ensenyament tècnic i professional sigui generalitzat, i que s’obri a tothom l’accés als estudis superiors amb plena igualtat per a tots amb atenció al mèrit de cadascú.
L’article 28 de la Convenció dels Drets dels Infants (llei obligatòria per a totes les administracions), diu :
– Els estats part reconeixen el dret de l’infant a l’educació, i amb l’objectiu d’aconseguir aquest dret progressivament i basant-se en la igualtat d’oportunitats, especialment han d’implantar l’ensenyament primari obligatori i gratuït per a tothom.
La Carta Europea de Drets Humans a la Ciutat, signada per l’Ajuntament de Terrassa l’any 2000, és clara en el seu article 13:
– DRET A L’EDUCACIÓ: 1. Els ciutadans i ciutadanes de la ciutat gaudeixen del dret a l’educació. Les autoritats municipals faciliten l’accés a l’educació elemental dels infants i els joves en edat escolar.
Estar clar, doncs, que tant la Generalitat de Catalunya, així com l’Ajuntament de Terrassa, a partir del Principi Subsidiarietat que estableix la Carta de Drets Humans a la Ciutat, estan incomplint, amb els seus deures de garantir aquest dret fonamental, perquè la millor escola ha de ser l’escola pública, i per tant cal canviar les planificacions i decisions polítiques que sempre beneficien a l’escola concertada, en detriment de la Pública.
I a partir d’aquestes premisses l’Observatori es pregunta:
- L’Ajuntament de Terrassa, no coneixia, aquesta situació a través de l’Oficina Municipal d’Escolarització? No es podia actuar de forma preventiva i eficient, saben que Terrassa es una població on no ha parat de créixer els últims anys. I continuarà creixent, amb els nous projectes urbanístics, alguns d’ells precisament a les zones educatives on es volen retallar línies? I a més saben que, cada curs escolar arriben vora de mil alumnes nous a la ciutat? O saben, que encara existeixen barris de Terrassa sense suficients places públiques d’ensenyament primari i ESO, la qual cosa obliga moltes famílies a desplaçar-se o optar per centres concertats?
- És possible que ningun s’hagi plantejat, en un context d’increment de l’alumnat amb necessitats educatives especials (NEE), que ha augmentat un 59,4% des de 2017, segons l’últim informe del Síndic de Greuges de Catalunya, i a més amb una falta de recursos per atendre’ls, que una línia de primària, que no ompli, no s’ha de considerar buida, sinó una oportunitat per oferir una educació de qualitat, ja que, amb ràtios més baixes és possible, una atenció més individualitzada, especialment necessària per als alumnes amb nee, a la vegada que poden millorar les condicions pedagògiques i laborals?
L’Observatori dels Drets Socials de Terrassa s’afegeixi a tota la ciutadania que aquests dies, estan fent una crida a Terrassa, per una educació pública, de qualitat, inclusiva, laica, equitativa, gratuïta, democràtica, catalana, coeducativa, ambientalment sostenible i feminista.