Els Premis Joana Biarnés incorporaran aquest 2025 una nova temàtica, els ‘Estudis Feministes’. La creació d’aquest nou premi, que se suma a les temàtiques ja existents, és el resultat d’una reunió a principis d’octubre de l’any passat en què el Casal de la Dona va demanar als responsables del Centre de Recursos Pedagògics i la responsable de la Guia d’Activitats educatives la creació d’una beca per premiar estudis feministes. Segons expliquen des del Casal de la Dona, la proposta “va tenir total acceptació” i, per tant, aquest curs, dins de les bases per a la participació dels Treballs de Recerca de l’alumnat de batxillerat, es recollirà aquesta nova temàtica.
Des de l’entitat feminista han celebrat en un comunicat aquesta notícia i afirmen que amb aquesta proposta “recollim una reivindicació que ve de lluny i que s’han expressat en converses amb els equips directius de centres educatius de la nostra ciutat com l’Institut Montserrat Roig, l’Institut Egara, l’Institut Escola Pere Viver, que porten anys introduint la coeducació al seu alumnat i famílies així com defensar la feina de les formadores en Coeducació”. Així mateix, asseguren que la nova temàtica dels premis suposa “un pas endavant per la Igualtat clarament expressats en els Objectius de Desenvolupament Sostenible”.
Uns guardons per premiar els millors treballs de recerca de l’alumnat de 2n de batxillerat
Els Premis Joana Biarnés són uns guardons que es convoquen anualment per part de l’Ajuntament de Terrassa i el Centre de Recursos Pedagògics del Vallès Occidental II, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Viladecavalls, per premiar els millors treballs de recerca. Els premis es dirigeixen a l’alumnat de 2n de batxillerat de Matadepera, Terrassa, Vacarisses i Viladecavalls. Des del 2021 aquests premis reten homenatge a la Joana Biarnés i Florensa, una terrassenca referent d’excel·lència i pionera en el seu camp professional del periodisme fotogràfic.
L’objectiu d’aquesta convocatòria és potenciar les activitats realitzades per l’alumnat de segon de batxillerat orientades a la investigació, així com presentar i difondre aquestes recerques. També són un recurs de motivació a disposició del personal docent, una via de reconeixement del treball de l’alumnat i un incentiu per a la seva autoafirmació i per a l’adquisició de bons hàbits en la seva formació.
