Nous espais d’ombra en una dotzena d’escoles de Terrassa. L’estudi de confort climàtic que va encarregar l’Ajuntament de Terrassa el 2024 indicava que hi havia diversos centres educatius de la ciutat on calia incrementar les zones d’ombra. Fruit d’això, aquest 2025 i part del 2026 s’han iniciat una sèrie d’actuacions en aquells equipaments on s’ha detectat una major necessitat. El primer ha estat l’escola bressol municipal Moisès, on s’ha col·locat al pati un tendal retràctil de 4x4m muntat sobre una estructura de suport. D’aquesta manera, es pot plegar quan no és necessari, per exemple, a l’hivern on les hores de sol són més escasses.
“Moisès és ja una realitat palpable i molt aviat en vindran més, però és igualment important la feina que ja estem fent amb els centres per a fer possibles més actuacions l’any vinent. Hem començat a anar a les escoles, una per una, a explicar la nostra proposta i acabar de treballar amb el centre com portar-la a terme”, ha subratllat la regidora d’Educació, Patrícia Reche, que avança que abans que acabi l’any, s’ha previst col·locar quatre tendals més. La primera fase del Pla contempla l’actuació en un total de 12 centres: Font de l’Alba, La Nova Electra, França, Francesc Aldea, Agustí Bartra, Bisbat Egara, Roser Capdevila, Pau Vila, Ponent, Montserrat, Salvador Vinyals i la ja mencionada Escola Bressol Moisès. La voluntat de l’equip de govern és que tots aquests centres estiguin ja preparats per a l’estiu vinent.
Actuacions per millorar el confort ambiental
Paral·lelament, ja s’han encarregat quatre projectes tècnics per a la instal·lació de tendals d’una major superfície i s’estan redactant dos projectes de reforma en dos patis més, on, a part d’augmentar espais d’ombra, cal portar a terme altres actuacions per assolir els requeriments de confort ambiental.
I, a més, dins del projecte “Connectem Can Parellada”, presentat dins del Pla de Barris i Viles de Catalunya 2025-2029 de la Generalitat de Catalunya, en la subvenció per al millorament urbà, ambiental i social, s’hi recullen actuacions per cobrir espais dels centres educatius de Josep Ventalló i Francesc Aldea.
L’estudi fet el 2024 abastava un total de 43 centres educatius, entre infantil i primària, escoles bressol i escoles d’educació especial. La diagnosi va revelar que tots complien els requeriments mínims de confort en els espais interiors, i que 39 ho feien en els espais exteriors. Tot i així, amb l’objectiu de millorar la puntuació, es va optar per fer un Pla amb diferents fases per actuar, especialment, en els espais exteriors. I s’ha començat per aquells dotze que necessitaven més espais d’ombra i que complien les condicions per poder intervenir-hi actualment.

