Aquest dissabte, la sala d’actes de l’ESEIAAT acollirà un dels esdeveniments educatius més il·lusionants de l’any. Es tracta del 1r Congrés Jove “Somnis i futur”, organitzat des de l’escola Montserrat i amb la col·laboració imprescindible de l’escola Vallès i l’institut-escola Antoni Ubach, les seves AFA i el Síndic Municipal de Terrassa.
Totes tres escoles tenen un denominador comú: són comunitats d’aprenentatge, és a dir, apliquen un projecte de transformació social i cultural basat en l’aplicació d’actuacions educatives d’èxit (AEE). I és així com ha nascut una iniciativa que tindrà lloc el dia 15 de novembre, de nou del matí a dues del migdia, i que suposarà una trobada d’estudiants, famílies, docents i comunitats educatives que busca reflexionar sobre els drets dels infants, la igualtat de condicions i, sobretot, oferir als nens i joves referents on poder-se emmirallar.
“Les comunitats d’aprenentatge ens caracteritzem perquè somiem, i un d’aquests somnis era saber què havia passat amb les vides de tots aquells joves que han passat pels nostres centres”, explica a MónTerrassa Núria Marín. I és que a l’escola Montserrat, ja fa vint anys del projecte, i això vol dir que ja “podem veure experiències exitoses”. Amb això en ment, les direccions dels tres centres s’han engrescat a construir un Congrés en què els estudiants puguin veure i parlar amb joves que van ser com ells i que s’han llaurat un futur brillant.
“Ara més que mai, és molt important que els nens i nenes tinguin referents propers, perquè siguin conscients que l’ascensor social funciona i que poden millorar la seva vida si s’esforcen. En un entorn de vulnerabilitat, hem de fer que es vegin captivats i motivats a continuar estudiant i a creure que és possible”, recalca Marín, que considera fonamental fer partícips els infants del seu futur.
Trencar barreres i fer de les utopies realitats
Pel Congrés hi passaran, doncs, joves terrassencs sorgits de l’escola Montserrat i que trencant estereotips i barreres socials han pogut anar la universitat, i es podran convertir en informàtics, químics o estadistes. “Volem empoderar els infants, que sàpiguen que somiar és gratis i que no és una utopia ser el que vulguin ser”, subratllen els organitzadors.
Si bé la jornada està orientada especialment als estudiants d’aquests tres centres educatius, també és obert a la resta de joves de la ciutat. “Creiem que és important que els adolescents coneguin altres realitats diferents de les seves, que aprenguin a treballar en solidaritat i empatia, i a conèixer tota mena de vides i cultures, perquè la diversitat enriqueix”, sentencia Marín.
I com funcionarà el Congrés? Doncs és molt senzill. Tindrà tres grans parts. La inicial, de 9 a 10-45h consistirà en la benvinguda oficial a càrrec de les autoritats i en una conferència a càrrec de la catedràtica Lídia Puigvert, que parlarà sobre l’èxit acadèmic i l’impacte social. Tot seguit, la segona part entra en escena els veritables protagonistes: els relats dels joves, que explicaran la seva trajectòria acadèmica i professional per engrescar els infants.
Després de la parada per esmorzar, a les 12.15h, entrem a la tercera part, on es constituiran grups de reflexió on infants, docents i referents podran parlar sobre diferents aspectes clau, com ara, què fer per millorar els resultats acadèmics, com combatre l’abandonament escolar, com influeix un entorn divers, com identificar relacions saludables i quin és el paper de les famílies. A la una del migdia, hi haurà posada en comú de les conclusions que hagin sorgit d’aquests grups de reflexió. I el Congrés tancarà amb la cloenda a càrrec de Núria Salan (UPC).
Per inscriure’s es pot fer a través del codi QR que poden trobar en aquest cartell:


