Al mes d’abril de l’any passat, el Consell de Govern de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC) va aprovar el projecte per impartir els nous estudis de Medicina a la UPC i la creació d’una Facultat de Medicina al Campus de la UPC a Terrassa. Uns mesos després, aquesta setmana, ha quedat oficialment aprovat el nou grau en la programació acadèmica per al curs 2026-2027.
La UPC ha arribat a un acord amb la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT), per tal que la formació tingui lloc a les seves instal·lacions. Una decisió que ha estat celebrada ja que hi havia la ferma voluntat de “situar la nova facultat a l’entorn del Campus de Terrassa. La FOOT, que actualment imparteix estudis universitaris de grau i màster, disposa dels espais necessaris per acollir provisionalment el nou grau, que comptarà amb 50 places per curs”, subratllen des de la Universitat Politècnica.
“La proximitat entre les escoles és fonamental per impulsar les sinergies que volem crear entre medicina i enginyeria: l’ESEIAAT ja té una gran activitat en ciències biomèdiques, i això ho volem aprofitar”, ha explicat el rector de la UPC, Daniel Crespo, que avança que s’està treballant per tenir “un bon pla d’estudis, que combini els coneixements de medicina amb els tecnològics”.
Tanmateix, des de la Universitat també deixen clar que es tracta d’un emplaçament temporal, ja que la intenció és acostar la Facultat de Ciències de la Salut de Terrassa encara més a l’actual Campus. I així ho han fet saber a l’alcalde Jordi Ballart, en una reunió que ha tingut lloc aquest dimecres i en què s’ha presentat el projecte i se li ha demanat col·laboració per aconseguir la ubicació definitiva. El batlle ha mostrat el seu compromís a treballar-hi.

Pràctiques a l’Hospital de Terrassa i interès en noves tecnologies
La nova titulació de Medicina de la UPC tindrà una durada de 6 anys (360 ECTS), amb una combinació de classes teòriques, pràctiques hospitalàries -gràcies a la col·laboració amb el Consorci Sanitari de Terrassa- i estades en centres de salut per garantir una formació integral. La UPC preveu presentar el pròxim mes d’abril el pla d’estudis a l’Agència de Qualitat Universitària (AQU), que és l’organisme responsable d’acreditar les titulacions universitàries.
El grau està orientat a un perfil d’estudiant que, a més de tenir una vocació pel servei a la salut, té un fort interès en les noves tecnologies, la innovació en l’atenció sanitària i l’ús de la ciència aplicada. Des de la UPC afirmen que l’entrada a aquesta branca formativa no és atzarosa. Aproximadament el 20% de la recerca de la UPC ja es desenvolupa en l’àmbit de la salut, amb cinc spin-off sorgides en l’últim any de les tretze en total.
L’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, s’ha mostrat molt satisfet per l’anunci, “és el resultant de la tasca que hem realitzat des de fa temps des del consistori i amb la UPC. Hi hem estat molt implicats des de l’inici, hem treballat conjuntament i avui celebrem aquest gran pas per al futur de la ciutat i la seva comunitat educativa i sanitària de primer nivell”. Pel batlle “Terrassa és una ciutat que sempre ha estat vinculada a la innovació i la tecnologia. Amb l’arribada d’aquest grau, estem fent un pas endavant i continuarem treballant plegats entre institucions i administracions per fer de Terrassa una ciutat millor on viure-hi i també estudiar-hi”.