Som un grup de famílies de l’escola Mare de Déu del Carme (Karmel) de Terrassa i volem expressar la nostra preocupació per alguns canvis recents en el projecte educatiu del centre, que considerem que podrien afectar els valors de pluralitat, respecte i llibertat religiosa que sempre han caracteritzat la institució.
En els darrers mesos, hem observat un reforç del component religiós en la dinàmica educativa, amb un augment de les hores destinades a la matèria i la incorporació de professorat amb perfils vinculats a moviments religiosos concrets i organitzats amb una tendència ideològica molt determinada. Aquesta situació ha generat inquietud entre algunes famílies, que considerem essencial garantir un ensenyament que fomenti el pensament crític, la diversitat pedagògica i respecti el principi constitucional de la llibertat religiosa.
Quan vam escollir aquesta escola per als nostres fills, se’ns va presentar com un centre catòlic, català i progressista. Recentment, però, hem observat una major orientació cap a la dimensió evangelitzadora, tal com es reflecteix a la informació publicada al web de l’escola. En aquest sentit, s’hi exposa que: “Per aconseguir la nostra missió, com a escola evangelitzadora, seguidora del model de Jesús de Natzaret, treballem i vivenciem valors cristians i humans com a pilars de la formació integral del nostre alumnat”. Així mateix, hem detectat una major presència del castellà en algunes etapes educatives, la qual cosa podria contradir el projecte lingüístic del centre i el model d’immersió lingüística vigent.
Malgrat haver exposat les nostres preocupacions a la direcció del centre i a altres instàncies educatives, no hem percebut cap canvi que respongui a aquestes inquietuds. La resposta rebuda ha estat que cal tenir una actitud de tolerància i que la qualitat docent és el criteri principal en la contractació de professorat, independentment del seu perfil ideològic o religiós.
També ens preocupa la decisió de modificar o restringir certes activitats tradicionals de l’escola, com la celebració del Carnestoltes a secundària i batxillerat, la qual cosa limita l’expressió cultural i festiva de l’alumnat.
Aquest conjunt de canvis podria tenir implicacions en relació amb els principis establerts per la Constitució Espanyola, la Convenció sobre els Drets de l’Infant i la Llei Orgànica d’Educació (LOMLOE), especialment pel que fa a la necessitat de garantir una educació basada en els valors democràtics, el respecte a la pluralitat i el dret de les famílies a rebre informació clara sobre el projecte educatiu del centre.
Finalment, val a dir que tots aquests canvis no s’estan introduint a l’escola de forma progressiva, és a dir, començant amb els nous alumnes que s’incorporen per primera vegada a l’escola al primer curs d’infantil, donant possibilitat d’escollir si demanar plaça o no a la mateixa en funció del projecte, sinó que s’estan introduint a tots els nivells, primària i secundària, a unes alçades del curs i de l’etapa educativa que impedeix a les famílies canviar d’escola als seus fills i filles, doncs no hi ha places lliures enlloc i no hi ha possibilitats reals de canviar a tants i tantes alumnes de centre si així ho decideixen les seves famílies.
Les famílies hem intentat esgotar totes les vies institucionals disponibles, incloent-hi l’AMPA, la direcció del col·legi i la Inspecció Educativa. No obstant això, la resposta institucional ha estat insuficient per resoldre les nostres preocupacions.
Per aquest motiu, considerem necessari donar visibilitat a aquesta situació i demanar suport per garantir que l’escola continuï essent un espai plural, respectuós i de qualitat per a tot l’alumnat i les seves famílies.
Algunes famílies ja s’han reunit amb la regidora d’Educació de l’Ajuntament de Terrassa per exposar-li el cas i les nostres preocupacions i ens han informat que farna un seguiment de forma conjunta amb Inspecció.