L’escola El CIM de Terrassa implementarà a partir del curs que ve un projecte educatiu pioner que busca fomentar el català a les aules, sobretot en les converses entre els alumnes. Es tracta del repte ‘Juguem amb la llengua!’, un projecte va néixer a mans d’Ester Vilà, una mestra de l’escola d’alta complexitat Pompeu Fabra de Lloret de Mar, que, davant la situació del català a les escoles, va proposar-se el repte de capgirar la situació lingüística del centre.
Aquest dijous, 26 de juny, s’ha convocat una roda de premsa a la Casa de l’Esport de Terrassa per presentar aquesta iniciativa i parlar sobre la seva implementació a la ciutat. L’acte ha estat moderat per Anna Arqué, portaveu del col·lectiu ‘Mantinc el Català’, i ha comptat amb la presència de la mestra impulsora del repte, Ester Vilà, la directora de l’escola El Cim de Terrassa, Glòria Nogueras, el representant de l’AFA de l’escola El Cim, Oleguer Ortiz i la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Terrassa, Montserrat Caupena.
El projecte ‘Juguem amb la llengua!’ està molt vinculat amb la cultura popular i els castells. Cada vegada que un alumne assoleix el repte de parlar en català de manera quotidiana, aconsegueix la figura d’un casteller. L’objectiu és unir les figures de tots els alumnes de l’aula per acabar construint un castell. “És un projecte en equip, ja que l’ha d’assolir tota la classe si es vol aconseguir el castell”, ha explicat la impulsora de la iniciativa. A més, una vegada completat el castell, el repte no acaba, ja que els alumnes han de continuar parlant en català si volem mantenir el castell en peu. “Com a tot bon castell, si no té una bona base pot caure i s’ha de tona a començar”, ha recalcat Ester Vilà.
L’escola El Cim de Terrassa implementarà el projecte en alumnes de 1r de Primària
Després de l’èxit aconseguit durant les seves dues primeres edicions a Lloret de Mar, l’escola El CIM de Terrassa ha decidit sumar-se a la iniciativa i implementar aquest projecte durant el curs 2025-2026. Segons ha explicat Glòria Nogueras, tot i que l’escola presenta uns molt bons resultats acadèmics en català, la presència d’aquesta llengua en les converses entre els alumnes ha disminuït. “La nostra escola és un centre on sempre s’ha sentit el català entre alumnes i professors, però els alumnes només la veuen com una llengua acadèmica. El castellà s’imposa quan parlen entre ells”, ha assegurat Nogueras.
Davant d’aquesta situació, i amb l’objectiu de recuperar el català com a llengua de referència a l’escola, han decidit sumar-se al projecte ‘Juguem amb la llengua!’ amb l’ajut del col·lectiu Mantinc el Català i l’escola Pompeu Fabra. En el cas del centre terrassenc, però, el projecte s’aplicarà en format de prova en els alumnes de 1r de Primària. “És una etapa molt important, ja que és un moment de canvi on els nens i nenes són molt receptius i no tenen cap mena de prejudicis”, ha destacat la directora de El Cim.
Des de l’escola de Terrassa asseguren que, segons els resultats obtinguts durant aquest primer any, es plantejaran aplicar el projecte a la resta de cursos de Primària. A més, afirmen la seva voluntat de, amb l’ajut de l’Ajuntament de Terrassa, fer extensiu el projecte ‘Juguem amb la llengua!’ a la resta d’escoles de la ciutat.

