En una autèntica compilació d’advertiments, el departament d’Ensenyament de la Generalitat enumera en vuit punts els acords a manera d’obligacions que ha establert amb l’escola Mare de Déu del Carme de Terrassa, popularment coneguda com El Karmel, com a resultat de la comissió de conciliació constituïda arrel de les denúncies de 150 famílies pel seu gir ultracatòlic, segons un document al qual ha tingut accés MónTerrassa. Entre aquestes mesures, hi figura el fet que dos professors han de treure’s el nivell C1 de català d’aquí a finals de curs, inspeccions regulars per al compliment de la immersió lingüística o el control i supervisió del programa, especialment en Ciències Socials i Història. La resolució ha estat ben rebuda per la plataforma de famílies Recuperem El Karmel, després que la direcció de l’escola comuniqués a finals de novembre que la comissió de conciliació no qüestionava l’orientació del col·legi i parlés d’una campanya de difamació d’aquestes famílies.
Tota la sèrie de condicions que ha establert Ensenyament al Karmel s’especifiquen en una carta que el passat 23 de desembre van rebre les famílies de la plataforma per part de la direcció de Serveis Territorials i com a acords de la comissió de conciliació constituïda el 23 d’octubre, en la que no hi participaven directament i estava formada per un membre del consell escolar, un representant de la titularitat de l’escola i un inspector d’educació.
En primer lloc, hi destaca la situació de dos dels docents. A aquests docents, se’ls exigeix que es presentin en la primera convocatòria disponible per a obtenir el títol de català, que és el maig del 2026, ja que no disposen del nivell C1 ni equivalent. En cas que en finalitzar el present curs escolar no hagin obtingut el nivell mínim de llengua catalana, “no podran ser inclosos en la relació de professorat de pagament delegat un cop finalitzat el curs”, s’especifica entre els acords de la comissió. Per mantenir aquest curs la seva condició de professorat en règim de pagament delegat, se’ls insta a superar una prova de català de qualsevol especialitat que vulguin matricular-se.
Arran d’aquesta situació, Ensenyament ha decidit fer “les comprovacions oportunes per tal de garantir que la totalitat del professorat en règim de pagament delegat disposa de la titulació requerida per impartir les àrees i matèries que té assignades”. En aquest sentit, i relacionat amb el model d’immersió lingüística, es preveu “la realització de visites a diverses aules amb l’objectiu de constatar que, en tots els nivells educatius, totes les àrees s’imparteixen en llengua catalana, d’acord amb el que s’estableix en el Projecte Lingüístic del Centre”. Aquestes visites estaven programades ja aquest mes de desembre i han de continuar al llarg del curs 2025-26 i el primer trimestre del 2026-27.
Quant al programa pedagògic, es remarca la necessitat d’un “control i supervisió de les programacions didàctiques i del material utilitzat a les classes, amb especial atenció a l’àrea de Ciències Socials/Història”. I amb relació a l’escola en general, s’estableix “l’elaboració d’una enquesta anual de satisfacció relacionada amb el funcionament i la gestió del centre”, que ha de tenir una primera entrega el maig del 2026 i fer-se un curs addicional més.
La puntualització sobre l’ideari del col·legi
L’ideari del col·legi també és motiu de puntualització per part d’Ensenyament. Per això, es demana la “revisió de la carta de compromís lliurada a les famílies, garantint que la informació relativa al caràcter propi del centre hi consta de manera clara i accessible”. Un punt sobre el qual prossegueix la polèmica amb les famílies de Recuperem El Karmel, que denuncien que la direcció ho ha aprofitat per tornar a fer signar aquesta carta de compromís als pares d’alumnes.

Un altre dels aspectes de controvèrsia és la contribució que aquests pares fan a la fundació del centre per activitats extraescolars. La carta de la Generalitat recorda que s’ha acordat “la publicació, de manera clara i visible al lloc web del centre, de la informació relativa al caràcter voluntari de l’aportació de la quota a la Fundació”. I també es recalca que en aquesta web s’ha “d’eliminar la frase ‘Per inscriure’s a les activitats extraescolars, cal estar al corrent de tots els pagaments escolars’, sense substituir-la per cap altra que pugui generar equívocs”, amb relació al fet que aquestes activitats no són d’obligat seguiment.
En la mateixa línia de pagaments, s’insta sobre els alumnes amb discapacitat que “s’ha d’informar de manera clara i senzilla les famílies de l’alumnat amb necessitats educatives especials sobre qualsevol qüestió relativa als conceptes i imports que se’ls facturaran mensualment, així com els que queden coberts pels ajuts o subvencions atorgats pel Departament d’Educació i Formació Professional”, amb la supervisió d’una treballadora social de la Generalitat.
En el conjunt d’acords de la comissió, se subratlla la necessitat d’exposar de forma oberta el Projecte Educatiu del Centre (PEC) als diferents estaments de l’escola i de transmetreu-ho al departament de la Generalitat, amb la seva publicació a la web en un termini entre “desembre 2025 i gener 2026”.
La reacció de la plataforma Recuperem El Karmel
Com a reacció a la carta enviada pels Serveis Territorials, responsables de la plataforma Recuperem El Karmel destaquen a MónTerrassa que “malgrat la voluntat clara de distorsionar la realitat en l’escrit enviat per la direcció, es confirmen totes les denúncies formulades per les famílies”. I comencen incidint en el fet que “el departament hagi d’exigir la creació d’un projecte educatiu aprovat pel consell escolar i accessible a les famílies”.
Segons aquests responsables, “aquests fets posen de manifest incompliments greus en l’àmbit educatiu, informatiu i organitzatiu” i que la gestió “lluny d’abordar el conflicte i garantir el correcte funcionament del centre, ha estat més orientada a eludir el diàleg i a desacreditar les famílies, fins al punt d’arribar a demandar-ne algunes”. En aquest sentit, afirmen que aquest “és un fracàs en la gestió de la titularitat durant els darrers anys” i, en conseqüència, consideren “que hauria d’assumir les conseqüències corresponents”.
Per la seva part, la direcció de l’establiment va emetre un comunicat el passat 28 de novembre en què es felicitava de les conclusions de la comissió de conciliació, fent-ne una interpretació positiva. “Del resultat del treball de la comissió, es desprèn amb claredat que no hi ha hagut cap gir ideològic ni adoctrinament, ni tampoc manifestacions homòfobes, tal com se’ns ha acusat tantes vegades davant els mitjans de comunicació”, afirmava Nuno Pitta, com a representant de la titularitat Col·legi Mare de Déu del Carme. “Queden completament desacreditades totes les afirmacions que durant mesos s’han difós en aquest sentit i que han generat un greu perjudici reputacional a la nostra institució”, continuava, tot remarcant la seva predisposició amb els responsables de la Generalitat i la seva voluntat de seguir treballant amb la comunitat educativa del col·legi.

