Aquesta setmana, famílies de l’escola Mare de Déu del Carme de Terrassa (Karmel) feien un comunicat en què mostraven la seva preocupació pel que consideraven un canvi del “projecte educatiu” del centre. Entre els arguments que exposaven per fer aquesta denúncia pública hi havia “un reforç del component religiós, la restricció d’activitats com ara el Carnestoltes i una major presència del castellà”.
Des de l’Ajuntament de Terrassa, preguntats per MónTerrassa, indiquen que des de la regidoria d’Educació s’està alerta de les queixes i que s’ha dut a terme una reunió entre la regidora i el grup de famílies, i anuncien que faran un seguiment de les accions que emprenguin. Tanmateix, recorda que “no tenim competències” i desestimen, per ara, fer més declaracions.
Qui sí que ha volgut sortir al pas de les informacions aparegudes en els diversos mitjans de comunicació, ha estat el Comitè d’Empresa de l’escola, format pel claustre de docents i membres del PAS. Aquest divendres, dia 28 de març, ha fet arribar a MónTerrassa un comunicat en què responen a les acusacions “que la nostra escola és una institució sectària”. Afirmen que no s’ha produït “cap canvi ideològic” ni “cap imposició al professorat”, que la llengua vehicular al centre educatiu continua sent el català, i que els canvis introduïts recentment responen “a la voluntat de millorar la qualitat educativa i el benestar de l’alumnat”. Canvis com “reduir els dispositius electrònics a les aules, més disciplina, desdoblaments en assignatures o un reforç de religió, però també de matemàtiques i català”.
Comunicat íntegre del Comitè d’Empresa
Davant de les informacions aparegudes en alguns mitjans de comunicació, en què es presenta la nostra escola com una institució “sectària”, els i les mestres, professorat i Personal d’Administració i Serveis volem expressar el nostre desacord i aclarir alguns punts perquè no es generin malentesos.
- Cap canvi ideològic ni imposició al professorat
Amb el canvi de direcció, en cap moment se’ns han donat pautes d’actuació ni s’ha qüestionat la nostra feina, ni a nivell ideològic ni de creences. Fa anys que treballem en una escola cristiana i som plenament conscients que el nostre objectiu és educar en valors com el respecte, la solidaritat, l’harmonia entre companys i la responsabilitat. Això no ha canviat, ni canviarà. I el més important: educar en valors no vol dir imposar idees, sinó oferir eines perquè els alumnes creixin com a persones lliures i crítiques. - L’escola com a espai de diàleg i respecte
És important diferenciar la línia educativa de l’escola de les opinions individuals de cada persona. Si hi ha alguna preocupació o desacord, la manera de resoldre-ho no és a través dels mitjans, sinó parlant-ho directament amb l’escola. La nostra prioritat és el benestar dels alumnes, i per això sempre estem oberts a escoltar i trobar solucions conjuntament amb les famílies. - Una escola catalana
Som una escola catalana, amb una llarga trajectòria i un projecte educatiu sòlid. El català és la llengua vehicular del centre i la llengua amb què ens expressem en el dia a dia, tant a les aules com a la resta d’espais de convivència. I ho fem lliurement, com tot el que fem a l’escola. Això no exclou, evidentment, l’aprenentatge i ús d’altres llengües, però reforcem el nostre compromís amb la immersió lingüística i la defensa del català com a eina de cohesió social i de garantia d’oportunitats per a tot l’alumnat. - Una escola que evoluciona per millorar
Els canvis que s’han fet recentment responen a la voluntat de millorar la qualitat educativa i el benestar de l’alumnat, no a una transformació ideològica. De fet, moltes d’aquestes millores feia temps que les demanàvem els mateixos docents. Alguns exemples:
● Reducció de l’ús de dispositius i eliminació dels mòbils a classe.
● Més disciplina davant de comportaments disruptius.
● Foment del respecte entre alumnes i cap al professorat.
● Potenciació de la responsabilitat i l’autoexigència de l’alumnat.
● Desdoblaments en assignatures per atendre millor la diversitat.
● Ampliació d’hores de religió, però també de matemàtiques i català.
Tot plegat són canvis que responen a les necessitats reals de l’escola i que tenen com a objectiu millorar l’educació que oferim. - Unitat de claustre
Som un equip de prop d’un centenar de docents. Que aparegui en els mitjans de comunicació suposades manifestacions d’algun docent, no significa ni que siguin certes, ni que representin la veu de la unitat del claustre. De fet, la gran majoria del claustre no ens sentim identificats amb algunes de les afirmacions que s’han publicat i ens dol veure com s’ha parlat de nosaltres sense ni tan sols preguntar-nos. Si hi ha algun malestar, el camí hauria de ser el diàleg dins de l’escola, no a través dels mitjans de comunicació. - Agraïment a la comunitat educativa
Volem donar les gràcies a totes les famílies, exfamílies, alumnes, exalumnes i tots aquells que heu format part de la nostra comunitat educativa que ens heu mostrat el vostre suport. Saber que valoreu la nostra feina és el que ens dona força per seguir endavant. Aquest soroll mediàtic no representa el dia a dia de l’escola ni la realitat que vivim. Malauradament, sembla respondre a interessos que poc tenen a veure amb l’educació. - Seguim compromesos amb una escola oberta i de qualitat
El nostre objectiu continua sent el mateix: oferir una educació de qualitat en un ambient respectuós i acollidor. I, com sempre, estem oberts a parlar amb qualsevol persona que vulgui conèixer de primera mà com treballem.