Es busquen mentors a Terrassa per motivar adolescents a continuar estudiant. Aquesta setmana, la Fundació Bofill ha fet una crida a trobar voluntaris per a la mentoria de joves de 3r i 4t d’ESO dels instituts de Terrassa que vulguin participar en un programa que lluita contra l’abandonament escolar.
Inclòs dins del Pla Educatiu d’Entorn de Terrassa, la iniciativa promou trobades informals entre l’adult i l’estudiant per animar-los a seguir formant-se. Les sessions es fan en un punt acordat, de manera setmanal, i se centren en la conversa i en fer alguna activitat gratuïta que permeti a l’adolescent reflexionar, motivar-se i prendre decisions de cara al futur. “És tan senzill com xerrar i intentar que les dues persones se sentin bé i tinguin un ambient de confiança per tal que el jove expliqui el que necessita”, apunta Laura Cardús, una de les responsables del programa. “Són converses extraordinàriament útils per les decisions vitals d’uns joves que no sempre poden estar acompanyats”, subratllen.
Fer incidència en un moment “clau” per a l’adolescent
Perquè el programa funcioni, però, calen persones majors d’edat que estigui disposades a ser referents per als nois i noies de secundària. Els mentors i les mentores se’ls assigna un o una adolescent en funció del seu perfil i disponibilitat. Des de la Fundació Bofill apunten que per ajudar als adults a fer una correcta mentoria, rebran formació i materials pedagògics de suport i tindran un acompanyament professional durant tot el procés, que durarà almenys fins a final de curs. Les persones interessades a ser mentores poden inscriure’s al programa a través de www.mentora.cat, on trobaran tota la informació sobre el funcionament per participar-hi.
Amb el programa Mentora, s’aconsegueix un suport personalitzat per contribuir a una bona orientació educativa entre l’ESO i el cicle formatiu o batxillerat. Per a Cardús estem parlant d’“un moment clau”, just al tram final de la secundària obligatòria i a l’inici de l’educació postobligatòria, perquè és “quan els i les joves prenen la decisió d’abandonar o de continuar els estudis”. La Fundació Bofill subratlla que el 14% de l’alumnat decideix posar punt i final als estudis només amb el graduat escolar, la qual cosa els suposa tenir “menys oportunitats formatives, laborals i de desenvolupament personal i econòmic”, un problema que afecta especialment a joves de famílies més vulnerables, que d’aquesta manera cronifiquen “el cercle de pobresa”.

