MónTerrassa
Alumnes de Terrassa s’apropen al patrimoni català amb la realitat virtual
  • CA

Joves de Terrassa s’apropen a monuments catalans amb la realitat virtual. Aquest curs 2025-2026 més de 1.300 alumnes d’instituts del Vallès Occidental participaran en el projecte “Els Ulls de la Història. Una mirada immersiva sobre el patrimoni cultural català”, una iniciativa del Departament de Cultura que integra el patrimoni cultural al currículum de secundària. Entre els centres educatius que podran experimentar aquesta proposta s’ho troba l’Institut Escola Feixes de Terrassa i l’Institut de Matadepera. El desplegament simultani a tot el territori és possible gràcies a l’existència de sis sales de Realitat Virtual itinerants.

Aquest dimecres, dia 28, el centre terrassenc ha acollit l’acte de presentació del projecte, amb la presència de Montserrat Capdevila Tatché, directora dels Serveis Territorials d’Educació del Vallès Occidental, i representants de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural. S’ha dut a terme entre els estudiants de primer i segon d’ESO, els quals ja han pogut descobrir dos dels monuments proposats. Mentre uns s’han endinsat en la descoberta del Conjunt Rupestre de la Roca dels Moros del Cogul, els altres ho han fet amb l’experiència de la Catalunya medieval, centrat en el castell de Miravet.

Experiència immersiva dels alumnes de l’Institut Feixes de Terrassa | Gencat

Acostar el patrimoni i la història de manera atractiva

Aquesta sala virtual permet “viatjar el passat i conèixer les persones i els indrets que conformen el nostre llegat, sense necessitat de sortir del centre educatiu, i amb un llenguatge proper, accessible i engrescador”, indiquen els seus impulsors. D’aquesta manera, en una experiència d’uns 25 minuts de durada, l’alumnat pot interactuar amb el seu entorn i descobrir, en primera persona, els diferents conjunts monumentals i la seva història. “Es tracta d’una experiència vivencial i col·lectiva on la tecnologia es posa al servei dels continguts”, recalquen.

A més d’aquests dos conjunts històrics que han pogut tastar els alumnes terrassencs, també es troben disponibles experiències immersives a la Cartoixa d’Escaladei, el Centre del romànic de la Vall de Boí, i, properament, el Conjunt Monumental de Sant Pere de Rodes. A més, com ha complement, hi ha el nou espai de promoció territorial “Espai Moja: Catalunya Patrimoni Viu”, situat al Palau Moja de Barcelona.

I, a part de l’experiència a la sala virtual, el projecte està pensat perquè també tingui continuïtat a l’aula, amb dinàmiques de treball i materials complementaris, en què s’aprofundeix en la ubicació, espacial i temporal, de l’etapa històrica; el context històric i social de l’època; l’estil artístic de cada etapa; i els paral·lelismes entre el passat i el present.

Montserrat Capdevila Tatché, directora dels Serveis Territorials d’Educació del Vallès Occidental, i representants de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural en la presentació del projecte | Gencat

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa