MónTerrassa
Descobriment històric a Terrassa: Troben l’orla més antiga de l’ESEIAAT
  • CA

Mercè Burgués, neta de l’enginyer elèctric Francesc Gratacós que va estudiar entre els anys 1917 i 1921 a l’Escola Superior de Indústries de Tarrasa (actualment l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC, ha trobat per casualitat l’orla del seu avi. Es tracta de l’orla universitària més antiga que es conserva de l’ESEIAAT i una de les més antigues de Catalunya i Espanya. Davant aquest descobriment històric, Burgués ha decidit donar aquesta “joia històrica” a la UPC.

Segons expliquen des de la Universitat terrassenca, el descobriment es va produir a causa d’una fuita d’aigua al pis de Mercè Burgés. Per aquest motiu, va haver d’obrir l’altell del pis, on va viure l’avi els últims anys, per buidar-lo i poder realitzar la reparació. En treure diversos objectes va aparèixer una mena de cartró gran embolicat i, en obrir-lo, va veure que es tractava de l’antiga orla de graduació del seu avi.

El documenta, elaborat per l’estudi de fotografia ‘Baró’ i el dissenyador Enrique Mas, està encapçalada amb el títol en lletres majúscules cursives “Escola Superior de Industrias de Tarrassa, año 1917-1921”. A la part superior es poden veure les fotografies circulars dels 15 professors de la promoció, presidits a la part central pel Director de l’Escola, Josep Baltà. Sota de la fotografia del director, es pot observar una figura femenina, probablement la deessa de la Indústria Atena, escoltada per quatre angelots. Al costat esquerre de l’orla hi ha l’escut d’armes de la monarquia espanyola i a la dreta el de Catalunya.

“L’orla estava una mica mullada per la part de baix, justament per on està la fotografia i el nom del meu avi i per això vaig haver de restaurar-la com vaig poder”, ha explicat Mercè Burgués. Així mateix, ha recalcat que el seu avi “va poder estudiar amb molt de sacrificis per part dels seus pares, perquè eren de família treballadora” i reconeix que quan trobar l’orla “em va semblar un petit tresor”. “Volia que es valores i tingues un lloc, i de seguida vaig buscar informació de la UPC a de Terrassa, on el meu avi Francesc va cursar els estudis”, afegeix Burgués.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa