Una de les novetats de la Llei estatal de Procediment Administratiu, llei 39/2015, és l’obligació de tots els subjectes, excepte les persones físiques, de relacionar-se mitjançant medis electrònics amb l’administració pública. El que és coneix com certificat digital o signatura electrònica.
El certificat digital és un mitjà d’identificació electrònic que permet que tant qui emet el missatge com qui ho rep pugui identificar-se mútuament amb la certesa que són ells, i no cap altre, els que estan fent la comunicació. Garanteix que cap tercera persona intercepti el missatge i que aquest pugui ser alterat. Té un valor legal equivalent al de la signatura manuscrita.
Fins ara estaven obligades les persones jurídiques, però a partir d’ara també ho estan, entre d’altres, les entitats sense personalitat jurídica com les comunitats de propietaris. La relació electrònica entre comunitats de propietaris i administració pública afecta tant a la rebuda de notificacions, com a la presentació de documents i sol·licituds a través de registre. Si bé és cert que no totes les administracions públiques han fet encara efectiu aquest servei, l’Agència Tributària ja disposa d’abans de la seva entrada en vigor d’aquest servei telemàtic.
Així la llei esmentada contempla que les comunitats de propietaris només es poden dirigir a les administracions públiques mitjançant medis electrònics. Si una comunitat desconeix o ignora aquesta norma no podrà presentar, per exemple, ajudes a la rehabilitació a la Generalitat, o sol·licitar el trasllat d’uns contenidors al seu Ajuntament. Si ho fa via “document de paper”, podrà incórrer en una sanció de 250€.
Però el més preocupant són els requeriments-notificacions que hisenda, pot realitzar mitjançant el certificat digital i que passats deu dies naturals, encara que no s’hagi accedit al seu contingut, es consideraran vàlidament advertides les comunitats. A tal efecte és necessari que cada comunitat de propietaris mitjançant Junta General faculti al seu administrador de finques en tant gestioni l’expedició de la signatura electrònica per representar a la comunitat en les relacions telemàtiques amb les diferents administracions públiques.
Alícia Mirabent
Fabra Finques (Carrer del Pare Llaurador, 56, 08224 Terrassa)
Telèfon: 937 33 35 33