MónTerrassa
Càritas Terrassa alerta sobre les dificultats de l’accés a l’habitatge

Càritas Diocesana de Terrassa ha presentat aquesta setmana la seva memòria 2024. En el resum de l’any passat, l’entitat denuncia l’increment del relloguer en condicions precàries com una de les problemàtiques més greus que afecten actualment les persones que han acompanyat a les comarques del Vallès Occidental i Oriental.

Segons dades de la memòria, gairebé 1 de cada 3 persones ateses (31,9%) viuen en règim de relloguer, “sovint sense contracte ni garanties legals, fet que genera inseguretat, tensions de convivència i vulneració de drets bàsics”, alerten des de Càrites. Entre les situacions més habituals es denuncien restriccions d’ús de serveis essencials com la cuina, la rentadora o el bany.

En aquest sentit, afirmen que aquestes condicions impacten directament en la salut mental i física de les persones afectades, especialment en famílies amb infants. “Més del 25% de les persones ateses per Càritas són menors d’edat, sovint sense espais adequats per estudiar o jugar, sense incomodar a les altres persones que viuen al pis”, recalquen. Així mateix, Càritas també adverteix que el marc legal actual “no protegeix la majoria de les situacions de relloguer, ja que sovint es realitzen en l’economia submergida, sense contractes”. “Aquesta circumstància impedeix a les persones reclamar condicions dignes i impossibilita el control efectiu del mercat”, afegeixen.

La inserció laboral i el suport a la infància i a la gent gran com a prioritats de Càritas

Pel que fa a l’àmbit laboral, Càritas ha acompanyat més de 800 persones a través d’itineraris personalitzats. En paral·lel, el programa d’infància, adolescència i família ha enfortit els espais d’acompanyament educatiu i familiar. També s’han impulsat tallers de competències digitals per a infants i adolescents, i s’ha donat a conèixer la LOPIVI als agents de Càritas, per garantir entorns segurs i protegits per a infants i adolescents.

Així mateix, entre les iniciatives destacades del 2024, Càritas esmenta el projecte Grans Moments, que ofereix acompanyament a persones grans, alhora que promou el voluntariat juvenil i experiències intergeneracionals. Aquesta iniciativa ja ha estat implantada en municipis com Sabadell i La Garriga i “construeix vincles que humanitzen la relació entre generacions i trenquen l’aïllament”, asseguren des de l’entitat. Un altre dels projectes destacats per Càritas ha estat reforçar el sistema de targetes moneder, una eina que permet fer compres en comerços de proximitat amb l’objectiu d’afavorir el teixit econòmic local i evitant l’estigmatització.

Comparteix

Icona de pantalla completa