El govern municipal ha iniciat el procés de licitació dels nous punts de vigilància a barris disseminats i pel polígon sud de Terrassa. Aquest mes de febrer, les empreses interessades en fer-se càrrec del contracte poden presentar la seva oferta, i a finals de febrer es donarà a conèixer el guanyador del concurs. Així, si tot va bé, el mes de març es podria iniciar la instal·lació de les càmeres i a finals primavera d’aquest 2023 podrien entrar en funcionament.
L’Ajuntament de Terrassa ofereix dos grans lots de lectors de matrícules. Un, per les zones disseminades, i un segon pels polígons industrials sud de Terrassa. Si bé son dos concursos que van en paral·lel, ja que poden guanyar empreses diferents, l’anunci s’ha tret alhora. En ambdós casos el termini d’obres és de 12 setmanes. Tant en un cas com en l’altre, els diners per tirar-ho endavant estaven ja contemplats en el pressupost municipal de 2022. Per això, es van reservar dues partides pressupostàries, amb un valor total de 408.672,79 euros, inclòs l’IVA, i repartides una en l’Àrea de Serveis Territorials i Seguretat, de 279 mil euros i destinades al LOT 1 (disseminats), i una segona de 130 mil euros de l’Àrea de Promoció Econòmica per al LOT 2 (polígon).
El contracte té per objecte el subministrament i instal·lació de 16 punts de control amb videocàmeres en diferents punts disseminats vinculats a la seguretat perimetral del terme municipal. I, de la mateixa manera, el subministrament i instal·lació de 24 conjunts de càmeres en l’àmbit dels polígons del sector sud de la nostra ciutat.
On estaran ubicades les càmeres de seguretat
Pel que fa als barris disseminats, l’objectiu és implantar un sistema de visionat en directe i realitzant un control i gestió del trànsit, amb la finalitat de garantir unes condicions de seguretat més òptimes. Els 16 punts de vigilància es trobarien distribuïts en els barris de Can Palet de Vista Alegre, Les Martines, Les Carbonelles, Can Parellada, Sant iquel de Gonteres, el Molinot, la Font de l’Espardenyera i l’accés a l’INS Torre de Palau. En concret, s’especifica on estan pensades ubicar-les (tot i que pot estar subjecte a canvis si les circumstàncies de l’entorn ho determinen):

Es busca que siguin càmeres de videovigilància d’última tecnologia, que estaran fixes, i oferiran una alta resolució, a color, tecnologia IP, amb sistema d’infrarojos incorporat de llarg abast i baix consum per il·luminar la ubicació a controlar en qualsevol condició del dia, amb zoom per poder fer un correcte control del tràfic en tota l’àrea de supervisió assignada a cada càmera. I s’instal·laran primordialment en columnes d’enllumenat i bàculs de semàfors.
Des del govern municipal també deixen clar que l’objectiu no té finalitat recaptatòria, i per això a cada Punt de Control s’instal·laran nous senyals verticals per tal d’informar als usuaris de l’existència de càmeres de trànsit i videovigilància.
Cada punt de vigilància, una funció concreta
Cadascun dels punts escollits no ha estat a l’atzar. Tots ells compliran uns objectius específics. Per exemple, en el punt de control de Can Gonteres es vol controlar els vehicles que entren a Terrassa procedents de Viladecavalls a través del Camí de Can Goteres, i per això hi haurà una càmera de videovigilància però no de lectura de matrícules. Per contra, al camí de Can Boada, es vol controlar els vehicles que hi accedeixen a partir del creuament amb c/ dels Dipòsits, ja que l’accés està restringit només a personal autoritzat; i també els que es dirigeixen al mirador, que també és d’ús restringit.
Diferent serà la funció del punt de Can Carbonelles, on l’Ajuntament vol controlar l’accés dels vehicles que accedeixen a la urbanització a través del C/ de les Carbonelles, però també les càmeres haurà d’oferir videovigilància dels abocadors d’escombraries, ja que es considera un punt negre i que cal controlar per evitar abocaments il·legals o un mal ús. Aquest seria el mateix cas del punt escollit a C/ de la Font del Rodó o de C/ Can Mas.
Una situació diferent serà a la Carena de Mas Bellver, on es vol controlar l’accés dels vehicles que accedeixen al C/ Mas de Canet durant els períodes d’hora punta i congestió del trànsit, ja que s’ha detectat que els conductors utilitzen aquest pas a través de la urbanització com a drecera a la ruta convencional per la C-243C. Això provoca inseguretat als veïns perquè la velocitat agafada no sempre és l’adequada.
A tota la zona de Can Parellada, les càmeres es trobaran en punts estratègics de cruïlles, llocs de pas i d’entrada i sortida als polígons i zona residencial. La idea és no captar infractors viaris, que també, sinó sobretot oferir una imatge a temps real de què està passant, en ser espais molt transitats a totes hores del dia. Finalment, el passeig de Matadepera s’ha decidit posar un punt de vigilància per controlar l’accés la entrada a Terrassa dels vehicles provinents de Matadepera.