
!--akiadsense-->
La Cambra de la Propietat Urbana de Terrassa i Comarca veu un perill de pujada d’impostos en el nou valor de referència del mercat immobiliari que preveu el Projecte de Llei de Pressupostos Generals de l’Estat. La presentació per part del ministre Cristóbal Montoro planteja a l’entitat “una forta preocupació pel perill que pot suposar la seva determinació i aplicació, en relació a molts impostos. Existeix ja un coeficient de relació al mercat immobiliari, que va establir el Real Decret 1020/1993, que determina que el Valor cadastral no pot superar el 50% del valor de mercat.”
L’establiment d’un valor de referència de mercat “òbviament pot implicar una alteració pràctica d’aquest relació entre valors de mercat i valor fiscal a efectes del cadastre, màxim quan el que es pretén és regular per llei, el que fa temps que s’ha de regular reglamentàriament. Quina és la urgència de legislar sobre el valor de referència de mercat, quan hi ha una normativa vigent que és clara sobre la relació del valor de mercat i el valor cadastral? Perquè per via de la disposició final divuitena del projecte de llei de pressupostos de l’Estat es vol fer drecera, provocant a més una forta inseguretat jurídica sobre el resultat. Tinguem present que per la seva determinació sempre s’han hagut de fer estudis de mercat i justament la Cambra té impugnada la revisió cadastral davant el Tribunal Econòmic Administratiu Central de Madrid i un dels motius és que hi havia en el tràmit d’audiència de la revisió cadastral, l’estudi de mercat (que era obligatori que hi fos). D’aquí que la Cambra consideri el perill d’aquesta modificació ja que no es podrà avaluar els seus resultats fins que es publiquin el seu dia els informes anuals del mercat immobiliari i també es coneguin les ignorades fonts d’informació de les que parla la llei per contrastar amb els preus comunicats pels fedataris públics (notaris)”.
“Hem de tenir present que el valor cadastral dels immobles té una gran transcendència econòmica al servir per determinar gran part de les figures impositives que graven la propietat i el patrimoni:
Impost sobre béns immobles (IBI)
Impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (Plusvàlua municipal)
Impost sobre successions i donacions
Impost sobre activitats econòmiques (IAE)
Impost sobre patrimoni
Impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) en l’atribució de les rendes del capital
immobiliari.
Impost sobre transmissions patrimonials (ITP) a efectes de comprovació de valors