FGC va restableir el servei de la línia S1 (Barcelona-Terrassa) després de reparar l’esllavissada a Terrassa Rambla, que va obligar divendres a tallar la circulació de combois. Els trens ja circulen entre les estacions de Les Fonts i Terrassa Rambla amb l’horari habitual de dia festiu. FGC tenia previst restablir el servei cap a les 13 h d’aquest dilluns, però finalment ho va poder avançar unes hores i la circulació de trens es va restablir poc després de dos quarts de dotze del matí. Divendres, FGC havia habilitat un servei de bus alternatiu entre Sant Cugat i Terrassa Nacions Unides i l’endemà, dissabte, ja es va poder restablir el servei ferroviari habitual des de plaça Catalunya fins a Les Fonts i també entre les estacions de Terrassa.Les tasques de reparació de l’esllavissada han constat de la retirada de 1.500 metres cúbics de terra, així com el propi mur que va quedar sobre les vies, treballs que s’han hagut de realitzar amb molta precisió per evitar malmetre tots els cables de connexió.

Pel que fa les causes de l’esfondrament, FGC està ultimant l’informe, en col·laboració amb l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, que permetrà identificar els factors que van desencadenar la caiguda del mur. Segons les primeres hipòtesis, podrien ser filtracions d’aigua.

Molèsties i comprensió entre els usuaris

Els primers usuaris dels ferrocarrils en la represa del servei han fet balanç d’aquests dies d’afectació mostrant comprensió amb la necessitat de temps per enllestir les tasques d’intervenció alhora que han assenyalat diversos inconvenients que s’han trobat per moure’s. Un dels contratemps més assenyalat pels passatgers ha estat la manca de coordinació entre els autobusos llançadora que s’havien disposat a la zona amb el servei interromput i Les Fonts, el punt on es recuperava la funcionalitat dels ferrocarrils durant el cap de setmana.

“Ahir vaig agafar l’autobús aquí a Terrassa, vaig arribar a l’estació de les Fonts i quan ja era a l’andana m’adono que just el tren havia marxar i que com era festiu em quedaven 20 minuts més d’espera”, es queixa el Felipe Pérez, que acostuma a utilitzar aquest transport per desplaçar-se entre Terrassa, Rubí i Barcelona per la manca de cotxe. L’home comenta aquestes “petites molèsties” d’una banda, però també celebra que s’hagi solucionat “aviat” un incident inesperat que “no es pot resoldre en una hora”.

Un altre usuari, en aquest cas jove, lamenta que l’estació de Terrassa Rambla dels FGC hagi quedat inutilitzada durant tres dies perquè “queda a prop de tot” i, a més, el servei de ferrocarrils passa per zones del Vallès Occidental que Rodalies no cobreix. En aquest sentit, Sergi Parés explica que ell, abans de fer ús dels autobusos i els transbordaments provisionals, va optar per fer ús de la línia R4 de Renfe per arribar a Barcelona.

Tots dos usuaris celebren que s’hagi resolt més ràpid del que esperaven la incidència i asseguren que no tenen cap sensació d’inseguretat mentre les obres continuen a tocar del mur. “El tren redueix la marxa quan passa per allà i prou”, comenta Pérez. Més crítica és la Maria, una passatgera que assegura que en passar pel punt de l’esllavissada s’ha arribat a preguntar “si pot haver-hi altres parts del ciment que cedeixin qualsevol dia”. En qualsevol cas, però, assegura que confia que en aquest espai concret s’han fet les previsions pertinents i manté que seguirà utilitzant els ferrocarrils.

Nou comentari