Les barreres de les autopistes AP-7, AP-2, C-32 i C-33 s’han aixecat a partir de les vuit del vespre d’aquest dimarts 31 d’agost del 2021, quatre hores abans de la data en què expiraven les concessions de les empreses que les gestionen. D’aquesta manera s’ha acabat amb un cicle de dècades en què els conductors del país han hagut de pagar per accedir a les vies de circulació ràpida. Els primers peatges a aixecar barreres han estat els de la Jonquera i la Roca del Vallès, i de forma progressiva s’hi han anat afegint la resta. Amb tot, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha recordat aquesta mateixa tarda, també des de la Roca, que caldrà estudiar fórmules per al manteniment de les vies.De la seva banda, el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha assegurat que l’Estat hauria de demanar perdó per “l’espoli” de 50 anys de peatges a les autopistes de Catalunya. “Avui no venim a donar gràcies a l’Estat. És l’Estat qui hauria de demanar perdó per l’espoli de 50 anys sense construir cap alternativa ni autovia gratuïta”, ha afirmat Puigneró aquest dimarts des del peatge de la Roca de l’AP-7, just quan coincidia amb l’aixecada de les barreres de pagament.

“Avui hem conegut de boca de la ministra la dimensió d’aquest espoli: 752 MEUR anuals”, ha apuntat el vicepresident, que ha anunciat que demà dimecres plantarà la titular de Transports, Raquel Sánchez, en la inauguració de l’enllaç entre l’A-2 i l’AP-7.

Marxa lenta

Els membres de l’entitat ‘Prou, AP-7 gratuïta ja’ han organitzat aquest dimarts al vespre una marxa lenta per celebrar la gratuïtat de la via. Una desena de turismes i dos camions han circulat lentament uns 800 metres entre el peatge troncal de Vila-seca i la sortida de Salou amb pancartes reivindicatives. L’acció ha servit per rememorar la lluita de l’entitat durant els darrers anys, que ara es transforma en el moviment ‘Mai més’. L’objectiu de la plataforma serà evitar la implementació de qualsevol tipus de pagament a aquestes vies, com podria ser el sistema de la vinyeta. El portaveu de l’entitat, Llorenç Navarro, ha assenyalat que aquestes vies s’han amortitzat abastament al llarg dels anys i que ara “passen a ser públiques”.Enmig d’un ambient distès, diversos representants de l’entitat ‘Prou, AP-7 gratuïta ja’ s’han reunit a prop de l’entrada de l’autopista per col·locar pancartes reivindicatives als vehicles que han participat en la marxa lenta. Unes pancartes que durant anys han servit per demanar la gratuïtat de les autopistes del territori i que aquest dimarts s’han lluït com a record de la lluita i dels objectius aconseguits. Un cop preparats, els participants s’han dirigit al peatge troncal ubicat a Vila-seca, on els Mossos d’Esquadra els esperaven per garantir la seva seguretat.

Navarro ha insistit que després d’anys de mobilitzacions, finalment aquest 1 de setembre es dona resposta a una de les reivindicacions històriques de la demarcació. Tot i això, ha insistit “que la lluita no s’atura” i per això ha anunciat la transformació de l’entitat ‘Prou, AP-7 gratuïta ja’ en el moviment ‘Mai més’. “No desapareixem, sinó que creixem”, ha apuntat Navarro. Així, ha fet una crida a tots els agents que han participat per aconseguir l’alliberament dels peatges perquè segueixin “conscienciant la ciutadania” per evitar la imposició de qualsevol nou tipus de pagament d’aquestes vies.

Un dels altres temes que ha acompanyat les reclamacions de l’entitat ‘Prou, AP-7 gratuïta ja’ ha estat la seguretat viària. En aquest sentit, el portaveu de la plataforma ha advertit que “el 80% dels accidents mortals en carretera es produeixen a causa de xocs frontals”. Uns fets que amb l’alliberament de les autopistes, considera que es veuran reduïts.

La trobada ha comptat amb la presència de membres d’altres moviments per l’alliberament d’autopistes, provinents del País Valencià i el País Basc. És el cas del Sebastià Fabregat, membre de l’associació de veïns de Vinaròs Migjorn, que després de l’alliberament de l’AP-7 reclama que es millorin els accessos a la via, així com també les zones de descans. A la marxa també hi han participat representants dels transportistes, com Luís Pérez, president d’una de les agrupacions que forma part de la Federació Empresarial d’Auto-Transport de la demarcació de Tarragona (FEAT), que ha apuntat que amb l’alliberament de les autopistes “passarà algun cotxe més, però són vies suficientment preparades” per absorbir aquest augment de vehicles.

Marxa lenta de celebració, sense voluntat d’entorpir la circulació

La marxa, que ha coincidit amb l’últim dia d’agost -tradicionalment vinculat a l’operació tornada-, s’ha fet únicament durant 800 metres per evitar provocar retencions als usuaris de l’autopista. L’acte, marcat per un clar aire de reivindicació i celebració, s’ha dut a terme sense incidents entre el peatge troncal de Vila-seca i la sortida de Salou. Al llarg d’aquest trajecte es podien veure alguns cartells encara tapats on properament s’avisarà els conductors que no s’han d’aturar als peatges, ja que no s’hauran de pagar més.

Després de la marxa lenta a la demarcació de Tarragona, part dels participants s’han dirigit fins a la C-32, on s’han reunit amb membres d’altres moviments del Maresme que reclamaven la gratuïtat de les autopistes i que aquest dimarts a la mitjanit veuran resolta aquesta reivindicació. A partir de l’1 de setembre, l’AP-7 i l’AP-2 -concessions de l’Estat- i la C-32 i C-33 -concessions de la Generalitat- deixaran de ser de pagament per passar a ser de lliure circulació.

Nou comentari