MónTerrassa
La història de l’avió bombarder alemany que es va estavellar a Terrassa
L'avió estrellat a la teulada de la fàbrica
L’avió estrellat a la teulada de la fàbrica | Arxiu Àngel Sànchez

El 9 de febrer de 1939 un avió militar de bombardeig, un Heinkel He-111 de la Legió Cóndor, es va avariar i el pilot es va veure obligat a fer un aterratge d’emergència. L’aparell, amb els motors aturats, va caure a la teulada del Vapor Aymerich, Amat i Jover de Terrassa, transformat avui en el Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya. Tot apunta apunta a que el pilot li va semblar que era un espai diàfan. Va haver-hi ferits -els cinc tripulanys alemanys-, però malgrat el cop la fàbrica va resistir intacta, i l’avió va romandre uns dies al lloc, on el van desmuntar peça a peça.

L’aparell estava tripulat per un comandant i quatre subalterns. L’oficial va ser el que va sortir més malparat tot i que va sobreviure, Els demés tripulants van sortir il·lesos amb ferides de poca consideració. Els va atendre el doctor Busquet, ens explica Joaquim Verdaguer. Quinze dies després que la ciutat de Terrassa caigués en mans de l’exèrcit franquista, el 9 de febrer de 1939; un avió militar, segurament procedent del bombardeig de Roses i amb destí a l’aeròdrom de Sabadell, es va avariar al seu pas per sobre de Terrassa. El pilot, buscant un lloc per aterrar, va veure un espai uniforme des de l’alçada per fer un aterratge d’emergència. Era la teulada ondulada de la fàbrica Aymerich i Amat que vista de sud a nord el pilot va confondre per un espai adient. L’avió, alemany del tipus Heikel de la Legió Condor, es va estavellar sobre la teulada modernista però curiosament no va produir cap desperfecte de la mateixa.

Segons David Gesalí i David Iñíguez, va patir una pana mentre es dirigia a l’aeròdrom de Sabadell, on hi havia estacionada la Legió Còndor que participava en els darrers combats de la Batalla de Catalunya.

Per saber-ne més

Nou comentari

Comparteix