Una antiga riera. En efecte. I ara una de les avingudes més utilitzades de Terrassa. Sabeu de què parlem. L’avinguda de Josep Tarradellas.
Se situa a l’antic llit de la riera del Palau. Va començar a canalitzar-se a finals dels anys 50 davant la necessitat d’urbanitzar la zona amb un vial que connectés la Rambla d’Ègara amb l’avinguda de l’Abat Marcet. Per a més informació clica aquí.
Un cinturó de ferro
Des de la construcció de la línea del tren, aquesta havia estat un cinturó de ferro que tallava la comunicació entre la part nord de la ciutat i el centre, només viable pels passos a nivell que la feien possible. Fins a finals dels anys 50 que es va construir el pas elevat de la carretera de Castellar no es va trencar aquesta barrera. Per tant, era necessari l’obertura d’un altre vial cap a l’oest, per tal de descongestionar els passos a nivell. L’arribada del tren que era sinònim de progrés i riquesa i que va ajudar al desenvolupament urbanístic i econòmic, va acabar convertint-se en un problema: dividir la ciutat.
Amb la urbanització del tram de l’actual avinguda de Josep Tarradellas i el tram de l’avinguda de l’Abat Marcet fins a la carretera de Rellinars es va aconseguir l’anhelat vial de ponent.
Per fer possible aquest transvasament va caldre una obra faraònica
La incapacitat d’absorbiment del col·lector de la Rambla i els estralls que va ocasionar la rierada del 1962, van fer que la Confederació Hidrogràfica dels Pirineus Orientals procedís a desviar-la, per mitjà d’un transvasament. El curs de la riera, que, a l’alçada de l’avinguda de l’Abat Marcet, girava cap al sud i s’adreçava cap a la Rambla, va ser desviat de manera que continués en línia recta cap al sud-oest.
Per fer possible aquest transvasament va caldre una obra faraònica, amb l’obertura d’un llit nou i profund que, des de l’avinguda de l’Abat Marcet, enllaçaria amb el torrent de la Maurina, tot travessant les altes terres de Can Boada del Pi. En un principi, en un costat només hi havia el camp de futbol de l’Agut i a l’altra banda de la riera hi havia uns pisos que l’empresa Agut va construir pels seus treballadors i també les terres de Can Llobet amb la masia al mig.
L’any 1966 s es van iniciar les obres de construcció dels pisos de Gibraltar. El vial va agafar el nom de carrer de Gibraltar. L’any 1988, amb la mort del ex-president de la Generalitat, Josep Tarradellas, el Ple de l’Ajuntament va acordar canviar el nom de Gibraltar per avinguda de Josep Tarradellas. El president va nèixer l’any 1899 al poble de Cervelló. Fou secretari general d’Esquerra Republicana de Catalunya i representant del partit al Parlament espanyol (1931-1933). Va ocupar diferents conselleries de la Generalitat fins assumir la de finances el 1936 i la de Cultura el 1937. Durant la Guerra Civil va organitzar la indústria de guerra i va ajudar a les col·lectivitzacions d’empreses. Després de la Guerra, es va exiliar a França i Suïssa, on li van donar el dret d’asil, però al final es va instal·lar a França. El 1954 va ser nomenat president de la Generalitat a l’exili. El 1977 va retornar a Catalunya com a president provisional de la Generalitat fins el 1980. Va morir a Barcelona l’any 1988. Després d’aquesta obra, l’avinguda es va transformar en un bulevard.