Arquimedes i Galileu de Terrassa carrers de vianants? Dincs és una proposta a curt termini de l’Ajuntament de Terrassa com a resposta a les queixes repetides dels ve¨ïns, que dia rere dia pateixcen un trànsit massificat i cues repetides. Els dos vials són els que més s’utilitzen de la ciutat per fer la ruta nord-sud. Però abans hi ha una iniciativa més immediata.

L’Ajuntament de Terrassa va presentar ahir a la tarda un pla d’actuació progressiu de reducció del trànsit i de pacificació als carrers d’Arquimedes i de Galileu. Segons ha explicat la tinenta d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Lluïsa Melgares, «els estudis que s’han dut a terme per desenvolupar el Pla de Mobilitat reconeixen el paper fonamental que encara tenen aquests dos carrers en la mobilitat en vehicle a la ciutat, per tant no és possible aplicar un canvi dràstic d’aquest rol, no obstant,sí que plantegem algunes millores a mig termini». En aquest sentit, el consistori proposa canviar l’aspecte del carrer d’Arquimedes, eliminant la plataforma prefabricada a l’alçada de la plaça del Progrés i ampliant la vorera, guanyant espai per a les persones que es desplacen a peu. Per altra banda, al carrer de Galileu es planteja ampliar l’espai per al vianant amb actuacions tàctiques en els trams centrals, creant espais accessibles i confortables per als vianants per calçada, com l’actuació realitzada al pont del passeig del Comte d’Ègara.

A més, l’Ajuntament contempla, com a mesura per reduir el volum de pas de vehicles per aquest dos vials, obrir un nou recorregut des del nord de la rambla d’Ègara per accedir a l’aparcament de l’Ajuntament – Mercat de la Independència. D’altra banda, el consistori preveu dur a terme una campanya informativa per tal de donar a conèixer a les persones conductores les actuals rutes d’accés als aparcaments públics de la plaça del Progrés i de l’Ajuntament-Mercat des de l’entrada a la ciutat per la plaça del Doré. Per a Melgares: «Tot i que aquest recorregut està permès des de fa temps, la ciutadania no el coneix prou i per això continua passant pel carrer d’Arquimedes. Per solucionar-ho, reforçarem la comunicació perquè els vehicles que hagin d’accedir als aparcaments ho facin utilitzant la Rambla, de manera que es descongestionarà el carrer d’Arquimedes».

Des de l’Ajuntament es preveu també una campanya informativa per explicar les alternatives de trànsit com l’ús de vies principals com l’avinguda d’Àngel Sallent, la ronda de Ponent o l’autovia Orbital B-40, pels vehicles que vénen de les autopistes i volen anar cap al nord de la ciutat. Aquesta ruta és molt més eficient respecte a d’altres alternatives que passen pel centre de la ciutat, pel que fa al temps de recorregut.

Projecte de la futura urbanització del carrer de Galileu/A.T.
Projecte de la futura urbanització del carrer de Galileu/A.T.

Proposta de futur
El pla de futur proposat per l’Ajuntament per als carrers d’Arquimedes i de Galileu, dibuixa un nou model on s’eliminaria el trànsit de pas en els dos vials. No obstant, per executar aquesta segona fase del pla serà necessària la instal·lació de càmeres de control de trànsit, que el Consistori preveu que podrien arribar l’any 2024, si compta amb l’aprovació del projecte de mobilitat que s’ha presentat a la convocatòria d’ajuts Next Generation de la Unió Europea.

Per a executar aquest pla, però, la tinenta d’alcalde remarca que haurà de comptar amb el consens del veïnat, comerciants i entitats dels carrers, pel que «voldrem realitzar sessions de participació amb la ciutadania, per implicar-los i tenir-los en compte en les diferents propostes per a implementar les actuacions». En
aquest sentit, el Consistori s’ha compromès a convocar noves reunions de treball en els propers mesos per emprendre aquest projecte de futur.

El tancament de la Rambla ha reduït el trànsit a menys de la meitat
A finals de l’any 2007 circulaven per la Rambla més de 30.000 vehicles al dia, fent d’aquest carrer un lloc poc agradable per passejar i complicant la regularitat del servei d’autobús públic, fent-lo poc eficient pel ciutadà. Per tal de corregir aquesta situació, i també per millorar les condicions medi ambientals de la zona, l’Ajuntament va prendre la decisió de limitar el pas de vehicles per aquest vial, fet que va permetre millorar notablement la qualitat del servei de transport públic i alhora utilitzar l’espai sobrant de la calçada per ampliar voreres i fer més confortables els desplaçaments a peu.

Des del seu tancament l’any 2008, el Consistori ha analitzat periòdicament les dades sobre els nivells de trànsit a la Rambla i als carrers d’Arquimedes i de Galileu, observar-ne el comportament i l’evolució. D’aquest anàlisi, se’n desprèn una dada clau: La intensitat de trànsit del conjunt dels tres vials s’ha reduït a més de la meitat, passant de 48.000 vehicles/dia en el 2007 a 21.500 vehicles/dia enguany.

També a la diagnosi del Pla de Mobilitat, vigent i redactat al 2014-15, es recull per primera vegada una reducció de l’ús del vehicle a les estadístiques de mobilitat de la ciutat. Segons apunta, es passa del 46% al 39% en l’ús del vehicle per part de la ciutadania, principalment per un increment de cinc punts percentuals de la mobilitat a peu i de dos punts en l’ús del transport públic.


Pel que fa al trànsit de pas per Arquimedes i Galileu l’estudi demostra que, si ve és cert que en un inici molts vehicles que acostumaven a passar per la Rambla van derivar la seva ruta per Arquimedes i Galileu, actualment el trànsit en aquests vials s’acosta ja a nivells anteriors al tancament de la rambla d’Ègara. Aquest efecte d’evaporació del trànsit s’explica per la reducció de la capacitat del trànsit per la Rambla, acompanyada de millores aplicades en la resta de modalitats de transport com per exemple:


 L’ampliació del servei de transport públic al 2009 i també posteriorment al 2019
 L’ampliació de carrils bus i carrils bici per les avingudes
 Les diverses ampliacions de voreres en connectors importants o punts estratègics que han obert facilitat molt la mobilitat a peu entre el centre i els barris
 Les tres noves estacions de tren
 Les semaforitzacions de cruïlles per afavorir la mobilitat a peu en punts conflictius
 Les actuacions d’obres en els entorns escolars
 La recent ampliació de les àrees de vianants del centre, que pretén continuar impulsant el creixement de la mobilitat a peu, en transport públic i en bici o VMP a la ciutat

Comentaris

    Fran Novembre 23, 2021 | 16:58
    Seria totalment viable si obrissin la rambla, que no haurien d'haver tancat mai.
    Terrassa en precari Novembre 23, 2021 | 19:09
    Les aceres d'aquests dos carrers son molt perilloses... Estretes i amb pals al mig. Cada cop has de baixar a la calçada amb el perill dels cotxes. En dates de festes que circulen els autobusos ja es perill extrem
    Francesc Novembre 24, 2021 | 10:12
    I els que vivim a la part central de la ciutat, com accedim a l’autopista?
    Lluís Novembre 24, 2021 | 16:11
    El nul manteniment, el trànsit i el soroll d'aquests dos carrers és insostenible pels veins! Són vies que no estan preparedes pel nivell de trànsit que reben

Nou comentari