Aquest dimarts, dia 21 d’octubre, l’Associació de Veïns de l’Antic Poble de Sant Pere ha inaugurat el segon mural històric i costumista. Es troba ubicat al carrer de Bonaventura Castellet, amb cantonada carrer Major de Sant Pere, i és la segona peça, d’aquestes característiques, que s’instal·la al barri. La descoberta de la pintura ha estat rebuda amb molta expectació, i arriba just un any després de donar la benvinguda a un mural dedicat a les masies santperenques i de com la seva dedicació a la vinya va conduir el poble a la seva màxima esplendor.
Ara, molt vinculat a aquella època, el segon mural ens descobreix el farmacèutic i enòleg Bonaventura Castellet, qui va esdevenir un personatge clau en el creixement i la recuperació de la vinya a Sant Pere, i a la resta del país. “Malgrat això va quedar oblidat i mai ningú no li va reconèixer la seva tasca”, lamenten des de l’associació veïnal. Ara, però, se li farà justícia.

Bonaventura i la seva vinculació amb Sant Pere
Cal dir que a l’Antic Poble de Sant Pere ja tenen un carrer dedicat al seu honor. “Però en el moment que es va posar va ser per casualitat, no se sabia la vinculació que Bonaventura tenia amb el nostre poble. Ha estat després, arran del projecte que vam iniciar ara fa dos anys que vam comprovar que Castellet aconsellava i assessorava els nostres pagesos i que el seu viver d’estudi també el tenia aquí”, explica Jaume Rosset, president de l’AV Poble de Sant Pere a MónTerrassa.
En aquest sentit, afegeix que el segon mural és una “continuació” del premi. Aquest cop ha estat creat per l’artista terrassenc Edmundo Garcia, prenent el relleu a Gerard Pla. I en aquest podem veure la feina científica que va fer Castellet, què va suposar l’arribada de la fil·loxera i com, gràcies als seus coneixements que va deixar escrits en els seus llibres, més endavant es va poder recuperar la vinya.
Rosset comenta que els dos murals pretenen “reforçar el passat pagès de Sant Pere i, especialment, amb la vinya”, però que el projecte continuarà i s’ampliarà a altres àmbits. “Els dos primers han estat dedicats al passat agrícola, el següent estarà a la part social, fent referència a la plaça dels Lledoners”, apunta. D’aquesta manera, l’Antic Poble de Sant Pere va recuperant “parets deteriorades” amb l’objectiu de “fer visible” la seva història.

