La Rambleta que coneixem avui dia té els dies comptats. Aquest dijous l’Ajuntament de Terrassa ha presentat el projecte de transformació de la Rambleta del Pare Alegre. L’acte ha comptat amb la presència del tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Xavier Cardona; l’arquitecte de Darq Arquitectes, Jordi Comas; el responsable de la promotora Somia Singular Homes, Francisco de Andrés Sales; i el director-gerent de la Fundació Vallparadís, el Sr. Ramon Ramells.
Durant la seva intervenció Xavier Cardona ha destacat que “avui és un dia molt important per Terrassa” i ha afirmat que aquest projecte “canviarà totalment” la Rambleta del Pare Alegre. Aquestes obres de transformació, que comptaran amb inversió privada, volen canviar totalment l’entrada sud de la ciutat, una de les vies principals d’arribada dels conductors que venen de l’autopista C-58 i la C-16. “Volem crear una nova entrada per Terrassa més atractiva i moderna, que busca fomentar el creixement econòmic i sostenible amb noves zones verdes i més espais per vianants que contribuirà a dignificar l’entrada sud de la nostra ciutat”, ha destacat Carmona.

Aquest nou projecte de la Rambleta preveu la construcció de diferents equipaments i espais que canviaran totalment aquesta entrada a la ciutat. Un dels canvis més significatius serà la creació d’una rotonda a la cruïlla de la Rambleta del Pare Alegre i el carrer del Tren de Baix amb el carrer de Navas de Tolosa. Segons ha explicat el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, aquesta nova glorieta, que incorporarà la circulació del trànsit de bicicletes al seu voltant, vol esdevenir un punt clar de separació entre la zona urbana i interurbana de la ciutat. A més, Carmona ha remarcat que l’objectiu d’aquest nou element és “aconseguir reduït el trànsit de pas dels carrers Arquimedes i Galileu” i “fer millores en la mobilitat de la zona”.
Tres edificis d’habitatges i una nova residència per a la gent gran
Tot i que la rotonda serà un dels principals punts de transformació de la Rambleta, aquest projecte presentat avui també preveu la construcció d’altres elements que esdevindran un gran canvi per a l’entrada sud de la ciutat. Per una banda, es crearan tres nous edificis que acolliran un total de 91 habitatges, dels quals un 40% seran d’habitatge social.
Per la seva banda, l’arquitecte Jordi Comas ha remarcat que aquests tres edificis representaran el 45% del sostre total del projecte i estaran acompanyats d’una zona comercial formada per 2 grans locals. Altres aspectes rellevants d’aquests nous edificis serà la creació d’espais naturals i exteriors “de qualitat”. En aquest aspecte, Comas ha remarcat que en l’elaboració d’aquest projecte han tingut en compte que tots els habitatges tinguessin espais a l’aire lliure i terrasses. “D’aquesta manera volem naturalitzar la zona i que els edificis siguin més amables i humans”, ha afegit l’arquitecte de Darq Arquitectes.
L’altre gran element que es construirà amb la transformació de la Rambleta del Pare Alegre serà una nova residència per a la gent gran, que serà impulsada per MutuaTerrassa. Ramon Ramells, de la Fundació Vallparadís MutuaTerrassa, ha destacat que aquest nou centre permetrà incorporà entre 120 i 150 places de residents, un servei que Ramells assegura que serà molt necessari a futur. “S’espera que en els pròxims 15 anys, la població susceptible de necessitar una residència creixi un 50% a Terrassa”, ha explicat. En aquest sentit, aquest nou centre vol respondre a aquesta previsió i “permetrà cobrir aquesta necessitat”, explica el representant de Fundació Vallparadís.

Les obres podrien començar entre finals d’any i principis del 2025
Pel que fa a l’inici d’aquesta transformació de la Rambleta, des de l’Ajuntament expliquen que actualment no hi ha un calendari fixat i, per tant, no tenen una data d’inici oficial. Tot i això, l’arquitecte Jordi Comas ha remarcat que el projecte bàsic ja està redactat i que des de mitjans de juny ja estan treballant en el document definitiu per començar els tràmits de llicència d’obres.
Així doncs, Comas creu possible que les obres s’iniciïn entre finals d’any i principis del 2025. Pel que fa al termini d’execució, l’arquitecte de Darq Arquitectes ha subratllat que “és un punt important per a la ciutat i no es podrà treballar amb total llibertat”, un condicionant que assegura que podria allargar els treballs durant més de 30 mesos. “Hi ha unes implicacions de mobilitat que condicionaran el desenvolupament. A més, no podem bloquejar tot el pas i farem tot el possible per tal que les interferències siguin mínimes pels veïns”, ha justificat Jordi Comas.