L’Escola Joan Marqués Casals és una de les participants

L’Escola Joan Marquès Casals és una de les participants | G.M.

L’Ajuntament de Terrassa, a través dels Serveis d’Educació i amb la col·laboració de l’Institut Jaume Cabré, ha posat en marxa a la ciutat el projecte “Passaport Edunauta”, dissenyat per la Fundació Bofill i la Cooperativa Més Educació. Aquesta iniciativa vol potenciar els aprenentatges en l’àmbit extracurricular, disminuir la segregació educativa i donar visibilitat a la xarxa que formen escoles, entitats i famílies.

En aquesta primera edició, els centres destinataris seran l’Escola Roser Capdevila (alumnat de cicle mitjà), l’Escola Joan Marquès Casals (alumnat de cicle superior), el Grup de Colònies Ca N’Anglada, l’Esplai La Fàbrica de Can Tusell i l’Esplai Tremola. El projecte es basa en un passaport que es lliura a l’alumnat dels centres destinataris per tal d’anar consignant les activitats i aprenentatges fetes al llarg del curs. Part de les activitats es poden fer a l’àmbit familiar (anar d’excursió, cuinar, cantar…) i d’altres les organitzaran diferents “destinacions d’aprenentatge”, entitats públiques o privades que es vulguin implicar en el projecte. En tots els casos, seran activitats puntuals, d’una sola sessió, i en tots els casos l’infant haurà d’identificar una competència que ha millorat fent l’activitat: la curiositat, la resolució de problemes, la creativitat, la comunicació, l’empatia, el treball en equip, la perseverança, la iniciativa o l’autoregulació.

Aquestes competències es presenten als infants com a “superpoders edunautes”, aprenentatges invisibles que molts cops passen inadvertits i que els infants podran capturar als passaports. D’aquesta manera, s’equiparen els aprenentatges que es fan a l’escola amb els de l’entorn. A final de curs està previst un acte de graduació (que serà virtual si la situació ho requereix) per celebrar els aprenentatges fets.

283 infants participaran en el projecte

La tinenta d’alcalde de Cicles de la Vida i regidora d’Educació, Teresa Ciurana, s’ha mostrat satisfeta del fet que Terrassa sigui un dels deu territoris de Catalunya participants a la primera edició: “Aquest projecte encaixa perfectament en l’aposta que fa l’Ajuntament per potenciar l’educació 360, és a dir, una visió de l’educació com a missió global de la societat, no una tasca exclusiva de les escoles i els instituts. Iniciatives com aquesta contribueixen a posar en valor el què s’aprèn fora de les aules, ja sigui en una extraescolar, a l’esplai o amb la mateixa família”, ha dit Ciurana, qui ha afegit que el projecte serà també una eina contra la segregació educativa: “No tothom té el mateix accés a extraescolars ni les mateixes oportunitats per seguir aprenent quan surt de classe, i cal que comencem a posar-hi remei”, ha dit la regidora.

En aquest sentit, el projecte persegueix crear una xarxa d’agents educatius que proporcioni als infants oportunitats per accedir a experiències educatives de tota mena independentment de la seva situació socioeconòmica. Aquesta setmana, les escoles i esplais diaris participants presentaran el projecte a les famílies i lliuraran el passaport als 283 infants de fins a 12 anys que es beneficiaran d’aquesta iniciativa. Juntament amb el passaport es lliura una guia de les activitats que es poden fer a l’àmbit familiar. Al llarg dels propers mesos, s’anirà desenvolupant el catàleg d’activitats a les destinacions d’aprenentatge.

L’Institut Jaume Cabré, que comparteix edifici amb l’Escola Joan Marqués Casals, s’ha vinculat al projecte des de l’inici i organitzarà part de les activitats, implicant així l’alumnat de secundària com a dinamitzador d’activitats, en el marc dels seus programes de Servei Comunitari. Arran la situació provocada per la Covid-19, de moment les activitats organitzades per les destinacions d’aprenentatge es duran a terme en grups bombolla i en horari lectiu a les escoles; i en grups estables i horari extraescolar als esplais. Quan la situació ho permeti, es faran activitats fora de l’escola o l’esplai.

Nou comentari