MónTerrassa
Veïns de Les Fonts, Tmesa, patinets i picabaralla Forn-Cardona al ple

Els plens municipals són un bon termòmetre del ritme de la ciutat, dins i fora dels despatxos de poder. En l’ordinari de Terrassa d’aquest mes d’octubre, es van viure diferents escenes que reflecteixen contenciosos ocorreguts les darreres setmanes i d’altres en plena ebullició com unes ordenances i pressupostos per al 2026 que han fet saltar alguns ressorts. Els veïns de la promoció residencial Esquirols de Les Fonts, tot i no poder intervenir directament, van veure l’esperança de poder acabar tenint una connexió elèctrica digna amb una declaració institucional. Sense gairebé ni discussió, la moció del PP per adaptar la nova normativa de patinets i bicicletes elèctriques al règim sancionador va recollir la unanimitat. Però, cap al final del ple, el regidor d’ERC, Josep Forn, i el portaveu del govern, Xavier Cardona, van visualitzar aquesta tensió que es viu en la negociació dels comptes per a l’any que ve.

Precisament, era una moció la que portava el regidor Forn que es va convertir en una declaració institucional defensant els veïns de Les Fonts només començar la sessió i amb l’única abstenció de Vox. El cap del servei de la secretaria general, Josep Guisado, que es jubila després de quaranta anys en el ple extraordinari d’aquest dilluns dels pressupostos, va ser l’encarregat de llegir-la. En ella, l’Ajuntament es compromet, abans d’acabar l’any, a impulsar un calendari de treball per “acompanyar i donar suport a les famílies del conjunt residencial Esquirols-Les Fonts fins que els seus habitatges disposin de les connexions definitives a la xarxa elèctrica pública el més aviat possible”. A falta de concretar-se la manera de fer-ho realitat, una nodrida representació d’aquests veïns es van aixecar dels seients per aplaudir aquest compromís dels grups municipals que els dona almenys consol davant d’una situació de malson.

El nou regidor Carlos Lázaro del PSC, al ple municipal de Terrassa d’octubre | Vicenç Batalla

Just abans, s’havia donat la benvinguda al nou regidor socialista, Carlos Lázaro, en substitució de Carlota Menéndez que s’havia acomiadat en el ple de setembre. De fet, el cas del director d’escola Lázaro és una tornada al consistori perquè en la legislatura passada ja s’havia incorporat al grup del PSC a mig mandat i ja el coneixen en les bancades de l’hemicicle. Va ser un moment de benvinguda per part de tots.

Una pròrroga d’autobusos interminable

Iniciat el debat, el tema estrella era l’aprovació definitiva de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Terrassa, que a partir de l’u de desembre ja tindrà caràcter sancionador. Però sobre mobilitat van aparèixer d’altres temes de preocupació. N’hi ha un que s’arrossega des del 2019. Es tracta de la pròrroga interminable del servei d’autobusos de l’empresa mixta Tmesa. Aquestes pròrrogues ja s’havien anat fent des del 2009 perquè estaven previstes durant deu anys en la concessió, però la decidida aquest divendres és la setena consecutiva obligada a l’espera de poder convocar un nou concurs i segurament n’hi hauran dues més, tal com va recordar l’anterior responsable socialista d’aquesta àrea, Marc Armengol. “Nosaltres, ho havíem deixat encarrilat”, va assegurar Armengol. “És el dia de la marmota”, es va queixar la cap del PP, Marta Giménez. “No ens satisfà gens, però esperem que sigui l’última”, va desitjar Forn. En tot cas, amb els vots contraris del PP i Vox i l’abstenció de PSC i ERC, l’equip de govern de Tot per Terrassa i Junts va aconseguir seguir guanyant temps.

Una persona dalt d’un patinet elèctric | Pixabay

La unanimitat va arribar amb la moció del PP per a adaptar a l’Ordenança de Mobilitat la nova regulació estatal que obliga els propietaris de patinets i bicicletes elèctriques a disposar d’una assegurança. La cap del grup Giménez no va tenir massa necessitat de justificar que, a partir d’ara, s’incorpori com a infraccions molt greus que l’usuari no disposi d’aquesta assegurança o que hagi manipulat mecànicament el vehicle per donar-li més potència, referint-se sobretot a aquests patinets que proliferen en qualsevol via pública. En el tercer punt de la resolució, s’especifica que “quan la immobilització es produeixi sobre un vehicle de mobilitat personal (VMP) o bicicleta elèctrica, aquests seran requisats per part de l’agent, sol·licitant la seva retirada per part del servei municipal de grua i portant el vehicle al dipòsit municipal”. Aprovada la moció, només queda definir l’import de la multa per retirar el vehicle del dipòsit.

Una dotació de 50.000 euros de subvencions per a netejar pintades

Quant a qüestions d’incivisme, també es va aprovar per unanimitat les bases per a subvencions de neteja de pintades en façanes particulars, més enllà de la neteja que efectua l’Ajuntament en parets d’equipaments públics. El que va lamentar l’oposició és que la dotació inicial, revisable amb més d’una convocatòria l’any, només sigui d’entrada de 50.000 euros. Va acabar saltant, una vegada més per al pròxim ple de novembre, l’actualització de l’Ordenança de Convivència a les noves lleis per consensuar millor la setantena d’esmenes que havia presentat el PSC.

Un acord unànime provinent de la junta de portaveus va ser instar l’Ajuntament i la Generalitat a defensar els treballadors de l’empresa de motos de trial GasGas de l’avinguda de Santa Eulàlia que es queden sense feina perquè la casa mare KTM ha anunciat a la premsa austríaca que s’emporta la seva fabricació al seu país, deixant Terrassa només com a punt comercial. El departament d’Empresa i Treball, per això, encara no té constància de l’expedient de regulació, segons va explicar a MónTerrassa el seu conseller, Miquel Sàmper.

A la Casa Alegre de Sagrera, d’altra banda, hi ha necessitat d’actuar amb caràcter d’urgència “per l’afectació fúngica de l’espai i els béns on estan dipositats part dels dipòsits museístics del Museu de Terrassa”, segons donava compte un decret d’alcaldia. El tinent d’alcalde de Cultura, Joan Salvador, li va respondre al regidor Forn que es comprometia per escrit a detallar quina era l’envergadura d’aquesta afectació. Salvador també va demanar que, a títol pòstum, s’atorgui la medalla de la ciutat a Joan Casals, músic i organista terrassenc mort el passat 2 d’octubre.

Baralla entorn una decisió del Consell Municipal de Medi Ambient

De moments de tensió, com acostuma a ser habitual en les intervencions de la cap de Vox, Alicia Tomás, se’n van tornar a viure en aquest ple. Però més apaivagats. Va ser quan Tomás va demanar que constés com a una vulneració del reglament el qualificatiu de “xenòfoba” que li va proferir el socialista Armengol durant el debat de la ZBE. Aquest, per rebaixar la crispació, va explicar que no ho havia dit “a nivell personal, sinó a nivell general” del partit de Vox.

Moment de la intervenció del tinent d’alcalde, Xavier Cardona, contestant sobre el pàrquing al Portal de Sant Roc al regidor d’ERC Josep Forn, al ple d’octubre | Youtube Ajuntament de Terrassa

Però l’enganxada inesperada va ser entre el portaveu de govern Cardona i Forn. Aquest havia presentat per escrit una demanda en el torn final de precs i preguntes. Es tractava d’interrogar per què en el darrer Consell Municipal de Medi Ambient no s’havia tingut en compte la decisió per majoria (13 vots a favor; 1 abstenció; 3 vots en contra) presentada per l’associació d’ús de la bicicleta Biter que l’Ajuntament es replantegi la construcció d’un nou pàrquing al subsol del Portal de Sant Roc. Cardona, amb una resposta que portava per escrit, va ser molt contundent: “Lamento sincerament que Esquerra Republicana ens vulgui acusar de menystenir una entitat o un consell. Mai menystindrem les opinions ni les reflexions d’entitats, persones o grups polítics encara que no coincideixin amb la nostra visió. Dit això, és important recordar que el paper del Consell Municipal de Medi Ambient és un òrgan deliberatiu i propositiu, no executiu. Les seves decisions són recomanacions per a l’Ajuntament, no acords vinculants”. I, tot seguit, el tinent d’alcalde de Territori va detallar el que li costa a la ciutat el manteniment de l’antic pàrquing del Portal de Sant Roc fins que no es rehabiliti i que s’eleva a 60.000 euros anuals.

En la seva intervenció, Forn va reiterar l’oposició del seu grup a la construcció d’un nou pàrquing en aquest cèntric portal de la ciutat, però sobretot es va queixar del paper que es deixa als consells de participació. “A nosaltres el que ens preocupa és aquest valor i aquest menysteniment que considerem que tenen pels consells consultius i participatius i per l’opinió de la ciutadania”, va etzibar. La rèplica de Cardona, aquesta vegada improvisada i visiblement encara més enutjat no es va fer esperar: “El que m’està demanant és que enterrem aquest projecte i que la ciutat passi deu anys amb un aparcament tancat i una despesa de 60.000 euros anuals. Li demano responsabilitat perquè vostè ha estat en el govern al mandat passat i en aquest. Aquest projecte s’ha votat en aquest ple i li demano que respecti i no menystingui la legitimitat democràtica dels 27 representants de la ciutadania”.

Quan va tenir l’ocasió de tornar a parlar per un altre tema, Forn va voler calmar els ànims assegurant “legitimitat total a aquest ple i a tots els representants municipals, però també legitimitat a la ciutadania i als consells de participació”. Un intercanvi que no és lluny de la dificultat de l’equip de govern amb ERC perquè torni a facilitar, d’entrada, l’aprovació de les ordenances en el ple extraordinari dels pressupostos d’aquest dilluns.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa