MónTerrassa
Vega (PSC): “Ballart, què fa el seu assessor personal per 60.000 euros any”
  • CA

Alfredo Vega ha defensat els postulats del grup municipal del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) en el ple municipal extraordinari especial d’avui divendres 22 de juliol, un debat sobre l’estat de la ciutat.

Les paraules de Vega

Som a recta final d’aquest mandat marcat per unes circumstàncies extraordinàries a molts nivells, i també al nostre Ajuntament per un canvi de govern, amb majoria absoluta, que prometia canviar-ho tot. Van anunciar tot una sèrie de canvis que ja al final de mandat no veiem. I no és un tema de l’oposició, com sovint banalitzen. La ciutadania tampoc els veu, com demostra el baròmetre al que tantes referència es fa avui i al que jo també em referiré. 

I sí, certament sí que està sent un mandat amb fets extraordinaris, que ens han afectat i ens afecten de manera important. La pandèmia de la Covid-19 va provocar la major crisi sanitària, social  i econòmica dels darrers temps. Malgrat això, la gestió feta especialment pels professionals dels serveis públics i  privats, també de la ciutadania en general, i també de les administracions públiques, especialment del govern de l’Estat i la UE ens fa ser optimistes; a data d’avui, l’evolució sanitària i el bon nivell de vacunacions ens fa  pensar sinó en la seva erradicació si en una cronificació que permeti una normalitat en la vida quotidiana. La recent invasió d’Ucraïna per part de Putin té a data d’avui un futur més incert i imprevisible, i unes conseqüències humanitàries, socials i econòmiques que ja estan marcant el nostre present i que de ben segur determinaran també el  futur. No tenim gaires eines per influir en un conflicte d’aquesta naturalesa, en tot cas sí que volem expressar la nostra condemna a la invasió, el nostre suport al poble d’Ucraïna i també al govern d’Espanya i a les accions de la U.E. Més enllà d’això, com ja vam fer en la pandèmia, l’Equip de Govern tindrà el nostre suport en tot allò que aquest conflicte acabi afectant la nostra ciutat. 

Però aquest és també un mandat extraordinari per les oportunitats. Malgrat la crisi tant llarga i punyent del 2008, malgrat la pandèmia i les seves conseqüències, malgrat la guerra que també és una molt mala notícia, tots els països de la U.E disposen avui d’un projecte polític amb uns objectius orientats a un canvi de model econòmic, social i mediambiental, i tenim també el major desplegament de recursos de la història  per fer-lo realitat a la nostra ciutat. Una oportunitat que també ens afecta, la recuperació econòmica del 2021 a nivell espanyol n’és un exemple, i que determinarà també el nostre futur en aquesta dècada. 

Aquest és el sentit d’aquest ple extraordinari. Valorar com estem gestionant el present i com estem preparant el futur. I ho fem no només des de la visió dels representants polítics, ja siguem govern u oposició, tenim també la visió d’algunes entitats que avui han participat en aquest ple, i tenim també el baròmetre de la ciutat que ens apropa encara més a la realitat, a la visió dels ciutadans i ciutadanes de la nostra ciutat. Però no servirà de res sinó són capaços de llegir aquestes aportacions amb realisme i autocrítica i sobre tot d’actuar, prendre les decisions adients per corregir allò que no s’està fent bé i millorar allò que es pugui. I això ens afecta a tots els que tenim responsabilitats en aquest ajuntament, però especialment a l’equip de Govern i a vostè, senyor Ballart, com alcalde i màxim responsable!! I no ho estem veiem en la nostra opinió i sembla que tampoc en opinió de la ciutadania. 

Això no vol dir que no facin res, no és aquest el missatge, l’Ajuntament té personal tècnic molt qualificat que va seguint projectes en marxa, però no veiem els  projectes transformadors com ens anunciàvem. No vèiem l’impuls polític que aquest cicle expansiu requereix! No veiem tampoc determinació en seguir el propi full de ruta que vostès mateixos es van marcar: el seu Pla de govern! Han tingut el 2021 i tenen el 2022 els pressupostos més grans de la història d’aquest Ajuntament , sense cap limitació normativa, i tenim una oportunitat també històrica d’aprofitar uns fons europeus que van més enllà de les administracions. I es fan inversions perquè hi ha diners. Però no veiem els projectes transformadors que prometien i que la ciutat necessita. És més, veiem problemes que vostè com alcalde coneix molt bé perquè porta més de 8 anys d’alcalde dels darrers 10, i que s’estan enquistant per manca d’iniciativa i impuls polític . Li posaré alguns exemples. El mandat passat, el desembre de 2018, es va fer el canvi de gestió de l’aigua , amb dos grans prioritats : mantenir i millorar la qualitat del servei i agilitzar i incrementar les inversions. El juny de 2019, amb el canvi de govern, podíem afirmar que el primer s’havia aconseguit , la ciutadania tenia el servei d’aigua i no es va produir cap alteració important ; però a data d’avui, tres anys i mig després  encara no hem vist un pla concret d’inversions integral,  que marqui les prioritats tant de la captació com en la xarxa de distribució. I que situï també els recursos previstos per fer-lo realitat. Vam veure fa poc la intervenció de l’observatori en aquesta línia, demanaven impuls polític i planificació, perquè no ho trobaven dins de l’empresa. Miri, senyor Ballart, la notícia més destacada d’aquest mandat en el tema de l’aigua va ser el seu regal d’un rebut a tots els ciutadans, sense cap criteri social ni d’equitat que va costar mig milió d’euros i va generar un gran embolic  en la gestió. No creiem que sigui suficient!

Vam començar també el mandat rescindint la concessió del pàrquing del portal de Sant Roc, amb titulars de tots els canvis que anàvem a fer, a més d’un decret en el que vostè eximia a la concessionària de qualsevol responsabilitat present, passada i futura, que afortunadament els grups de l’oposició vam aconseguir parar. Les obres de seguretat de superfície sembla que finalment les acabarà pagant la ciutat… i el pàrquing continua tancat i tampoc veiem altres alternatives. No és un bon balanç! Estava pendent però molt avançat amb l’ACA un projecte de millora integral de les rieres, a data d’avui s’han fet algunes millores, la majoria ja pactades en l’anterior mandat,  però no hi ha un pla que millori especialment la seguretat dels murs de contenció, el més  urgent. Tot plegat, com tants altres temes, es confia a un altre mandat! Tot i el fitxatge d’un assessor personal per vostè que costa a la ciutat uns 60.000 euros a l’any. Ens podria explicar què està fent? No ens han fet una reunió ni de presentació ni d’explicació de la seva feina. Quan s’apropin les eleccions faran algun gran titular, com van fer en el 19, però han passat tres anys, i a data d’avui no veiem res!

A un any d’acabar-se el mandat no veiem tampoc un pla que posi horitzó al comerç de la ciutat, tot i les propostes que el nostre  grup ha presentat en aquest ple i que vostès sistemàticament han rebutjat però sense cap alternativa, i el nostre comerç cada dia s’empetiteix una mica més. Si que veiem molts diners en aquest darrer any, suposem que per encarregar projectes i fer veure que tenen alguna proposta, després de tres anys sense presentar cap!

Estem veiem com ciutats veïnes fan projectes per incrementar el parc d’habitatges públics, un problema endèmic a la nostra societat. Vostè sr Ballart, sap dels esforços que ha fet aquest Ajuntament i aquesta ciutat en aquest tema. No veiem cap proposta en aquesta línia en un bon moment econòmic, malgrat que en cada pressupost els hem demanat abordar el tema. Què pensen fer?  Ens agradaria tenir una proposta clara i temporalitzada, sobre la que poder treballar i aportar idees. No la tenim, i segur que com tantes altres coses, passarà al proper mandat!

Tampoc hem vist la planificació de la Terrassa verda que tant van anunciar. Esperem que aquests prop de 9 milions dels Next Generetions  de l’Estat millorin aquesta grisor que la ciutadania veu en la ciutat. Veiem manca de projecte i indecisions, amb canvis de criteris permanentment. Les seves promeses de municipalització dels autobusos urbans tenen com a resultat tres pròrrogues ja en la concessió, i la paralització de les millores previstes en el servei i l’ampliació de les línies de la xarxa actual, sorgides en un procés de participació ciutadana. Què pensen fer? Expliquin quina és la seva proposta, perquè després de tres anys no hi ha hagut cap canvi més enllà de variar alguna línia en contra del criteri dels serveis tècnics.  El desgavell denunciat pels  veïns en els límits de les zones de baixes emissions són un altre exemple d’aquesta paràlisis   i manca de rumb . O la pròrroga urgent del Pla de mobilitat 16-21, davant la seva imminent caducitat, sense presentar cap idea nova pel futur de la mobilitat de la ciutat. No m’estendré gaire en les seves promeses incomplertes i canvis de criteri en el tema de recollida de residus de la plaça Lluís Companys, tot un exemple de manca de projecte, amb enfrontament entre veïns i sense un projecte clar, pactat amb la ciutadania. M’agradaria escoltar de vostè, senyor alcald , en aquest ple, què pensar fer? Perquè he llegit de tot, que compraria camions de recollida lateral esquerra, què no els compraria, què restauraria la circulació inicial, que no canviarien res… Doni avui una resposta clara i contundent en aquest ple i acabi amb aquesta confusió, si us plau! El mateix podríem dir de la pacificació de Galileu i Arquímedes, un altre culebron que com la majoria d’aquest temes  ja traspassen al proper mandat.  En definitiva, molts titulars i ocurrències, poc treball rigorós amb planificació, recursos i temporalització, que donin solucions als problemes i confiança a la ciutadania!!  Això no és el que entenem per bon govern!!

Podria posar més exemples de paràlisi institucional, de manca d’impuls polític, de falta de projectes, però també vull destacar aspectes positius, això si, tots venen del mandat anterior. S’ha finalitzat la implantació el projecte TEI iniciat en març del 2019 , la mesura més important a nivell mediambiental feta a Terrassa i molt treballat el mandat anterior ,  també és continua amb la transformació digital de l’Ajuntament, un objectiu compartit des de fa molts anys , amb un impuls important que han permès la pandèmia i la disponibilitat de recursos; també la continuació del projecte d’urbanització de Bellots II, clau pel desenvolupament i la reducció de l’atur de la ciutat, i al que vam dedicar moltes energies al final del mandat passat. Sembla que finalment tancaran el projecte Fem Ajuntament , encara que amb  tres anys de retard . Projectes que estaven en marxa,  que venien planificats i impulsats, que vostès han continuat i que creiem que s’està fent el que toca fer. Trobem a faltar però, nous projectes, no ocurrències i titulars de premsa, d’aquests tenim cada dia. Trobem a faltar un projecte de ciutat . I trobem a faltar determinació en allò que proposen en el seu propi pla de mandat i que no executen. A un any de finalitzar el mandat, després de les seves promeses i els recursos de que han disposat i disposen, han executat un 3’2% de les seva proposta de govern, la seva. No podem amagar la nostra decepció!! No crec que sigui un balanç adient per un govern que prometia canviar-ho tot i que ha tingut i té molts recursos, que segurament la ciutat no tindrà en el futur!!!

I entro en el baròmetre, que ja han comentat altres grups avui. 

La realització del baròmetre de la ciutat ens permet conèixer l’opinió de la ciutat. I com qualsevol enquesta té moltes lectures que justifiquen la diversitat de les valoracions . Tot i això resulta difícil de trobar elements que justifiquin el triomfalisme de  l’equip de govern i la manca d’autocrítica que hem vist en les seves valoracions.

Han hagut valoracions polítiques destacant la popularitat de l’Alcalde, conegut per un 84% de la ciutadania. Una dada, al meu entendre, de més valor electoral que de gestió de la ciutat. Sobre tot si la relacionem amb una pregunta clau de l’enquesta: « Quina és l’actuació més positiva de l’Ajuntament…? La resposta majoritària és «Cap». Caldria preguntar-se de què serveix la popularitat política si no és per allò què fem! La política són fets, no relats , el relats no canvien la vida de les persones. La segona resposta és «No sap/no contesta», que contrasta amb la inundació de notes de premsa que l’aparell  de comunicació municipal i que vostè mateix, sr Alcalde,  fan diàriament. Tot plegat dona com resultat que més d’un 36 % de terrassencs no identifica cap projecte seu, després de quasi 3 anys de govern, amb majoria absoluta i amb recursos, que feia molts anys que la ciutat no tenia. En definitiva tenen diners, cap limitació en la despesa però no hi ha projecte de ciutat. 

 I això li afecta especialment a vostè, Sr. Ballart. Em sembla molt bé que Terrassa tingui  un Alcalde influencer, com va dir al regidora de Presidència, però és això el que necessitat la ciutat? Terrassa necessita algú que sàpiga governar i gestionar, que doni resposta als problemes de la gent, que es prengui seriosament la seguretat, la neteja o la mobilitat. Però vostè Ballart no ha liderat cap projecte ni cap actuació rellevant per a la ciutat en els darrers tres anys . I ara, en un tema com la seguretat que tant preocupa a la ciutadania , tampoc vol assumir aquesta responsabilitat. Això no és lideratge sr. Alcalde o no és el lideratge que Terrassa necessita!!

I necessitem també un Alcalde amb lideratge territorial. Terrassa com a ciutat més gran fora de l’àrea  metropolitana sempre ha tingut un protagonisme especial en la regió metropolitana que avui trobem a faltar.

En la recent creació de l’Associació de Municipis per l’Arc Metropolità, veiem  que no tenim la presidència ni vice-presidència, tot i ser Terrassa la ciutat més gran que la conforma.  Vostè es va presentar a les eleccions dient que no depenia ni de Barcelona ni de Madrid. Que no tenia dependència de ningú. Lamentablement el que no té és influència. No l’ hem vist , Sr. Alcalde reunir-se amb cap càrrec del Govern d’Espanya ni amb cap autoritat europea, tot i que Terrassa podria generar projectes importants cofinançats per aquestes institucions. 

A nivell català, al setembre de 2019 l’Ajuntament i la Generalitat van anunciar la creació d’una Comissió Bilateral entre el govern municipal i autonòmic per tractar aquells assumptes d’especial rellevància per Terrassa. La comissió es va reunir un cop al febrer de 2020, fa dos anys, una reunió a la que no va assistir el President de la Generalitat. Dos anys i mig després de la creació d’aquesta comissió no hem vist  cap  compromís de la Generalitat, cap millora per la ciutat, més enllà de la construcció de l’Escola Sala i Badrinas, amb 10 anys de retard i una aportació de 2’2 milions de la Ciutat .

I el problema no és només de manca de lideratge.  El Govern Municipal ha demostrat en massa ocasions la seva incapacitat per governar la ciutat. Problemes con la neteja, la mobilitat i el manteniment s’han agreujat en els darrers tres anys. El 68% dels terrassencs creuen que el servei de recollida d’escombraries està igual o pitjor que fa un any, un 64% creu que el manteniment i l’accessibilitat als espais públics està igual o pitjor que fa un any, i un 60% creu que els parcs infantils estan igual o pitjors que fa un any.

La gestió del Govern Municipal obté una puntuació del 5,4. Això suposa un punt menys que al 2018, quan la valoració de la ciutadania que feia del Govern era del 6,39. No és un tema de nota, però no creiem que aquestes dades siguin pel triomfalisme, són un toc d’atenció davant de la falta de rumb de l’Equip de govern!

(Vostè va arribar a l’Alcaldia després de fer moltes promeses electorals que no complirà. Va enganyar a la ciutadania per aconseguir uns quants vots i això ha generat frustració. Alguns exemples: municipalització servei menjadors escolars, municipalització servei autobusos, municipalització SAD, cobriment rieres, construcció pisos tutelats per a la gent gran, plans de barris, obres públiques (construcció pont carrer Itàlia, convertir en passejos la ctra. Martorell i la ctra. Rellinars, definir la nova av. Abat Marcet, ampliació Casal Can Parellada, Casal Can Boada i Centre Cívic Alcalde Morera, parc infantil a la pl. Didó, aparcament públic a la Zona Olímpica, implantació zona verda, etc), creació punt atenció Policia Municipal a cada districte, creació d’un nou districte pels barris disseminats, o la construcció de les biblioteques al D5 i D7.)

La falta d’un projecte de ciutat clar i explicat a la ciutadania i grups polítics condiciona també la seva acció de govern. Dir que farem tot no és un projecte de ciutat. I quan no hi ha un projecte clar i compartiti i tot són dubtes! La falta de convicció  i determinació és un altre dels trets que defineixen la seva manera de governar. La inaplicació que faran de la seva pròpia ordenança de mobilitat és un també un altre  exemple. No han posat cap multa a cap motocicleta per aparcar a les voreres, tot i que cada dia veiem situacions contràries al reglament, i seguiran així fins el 2024, després de les eleccions. Això és electoralisme no govern!! La moratòria a la ZBE és un altre exemple de la seva covardia política, tot i que també exemplifica la poca coherència: mentre volen prohibir l’accés als vehicles a alguns carrers del centre per evitar la contaminació, instal·len a la mateixa zona una pista de gel que emet les mateixes tones de CO2 que fer la volta al món en cotxe set vegades i mitja. 

Els fons europeus Next Generation podrien esdevenir l’única esperança que té la nostra ciutat per afrontar alguns dels reptes que tenim, tot i que els projectes que s’estan presentant des del Govern Municipal estan basats en actuacions ja previstes des de fa anys i no aporten cap novetat ni nova actuació que respongui a les noves necessitats i els nous plantejaments què ens fa Europa.

Mes dades del baròmetre: Deien que canviarien tot però un 61% pensa que la ciutat està igual o pitjor que fa un any. Cap on van?. Treuen pit dient que la ciutadania posa un 7 al fet de viure en Terrassa, però si ho comparem amb 2018 ha baixat quasi un 1 %. 

 Terrassa és una ciutat amb greus desigualtats entre barris, tal com mostra l’Índex Socioeconòmic Territorial (IST) que va publicar l’IDESCAT l’any passat. La renda mitjana per persona al Centre és el doble que a barris com Ca n’Anglada, Sant Llorenç o Ègara. I davant d’això No hem vist cap projecte del Govern Municipal, que abordi el tema amb una planificació d’accions i recursos.  Tenen alguna proposta? 

I què més ens diu la ciutadania en el baròmetre? 

Què Terrassa és una ciutat insegura!

Ho diuen les dades. Hi ha un greu problema de percepció d’inseguretat. El 21,4% de la població pensa que la inseguretat és el principal problema de Terrassa. Al 2018 aquesta preocupació ho era per al 2,7%. 

Els delictes contra les persones es van incrementar un 12,6% en el primer semestre del 2021 en comparació amb el mateix període del 2019. En el cas dels delictes contra l’ordre públic, l’augment va ser del 84%. Són dades del Consell Municipal de Seguretat de juliol de 2021. No tenim dades més recents perquè vostè sr. Alcalde no ha tornat a reunir el consell, quan per reglament s’ha de reunir dos cops l’any. 

Hem tingut i tenim baralles multitudinàries a diferents barris, baralles de bandes amb ferits greus, apunyalaments als barris i al centre, algun assassinat…A més de desenes de robatoris amb violència, tant al centre de la ciutat (botigues al carrer Font Vella, carrer Major) com als barris. També a les escoles de la ciutat. I no podem continuar negant  la realitat, què acaba sent l’excusa per no fer res. Seguim sense notícies del Pla Local de Seguretat. Queda clar que la seguretat no és una prioritat per vostè, tot i que sí preocupa molt a la ciutadania. Al PSC també ens preocupa, i molt. No podem deixar la defensa de la seguretat a l’extrema dreta. Des de l’esquerra hem de liderar la defensa de la Policia i de l’ordre ciutadà. La dimissió del Regidor li brindava a vostè, sr Ballart, una oportunitat per agafar aquesta responsabilitat en aquest final de mandat, tal com li he demanat en aquest ple, encara que vostè ja havia marxat sense cap explicació. No és un gest menor de qui presideix l’òrgan polític més important de la ciutat!! I no perquè posi en dubte la capacitat de la nova regidora. Què el principal problema de la ciutadania estigui en mans del màxim responsable de la ciutat, l’Alcalde, genera confiança, aquesta que vostès demanen a la ciutadania,  i com vostè sap molt bé alinea també tota la màquina municipal amb l’objectiu. No ha volgut assumir aquesta responsabilitat , tot i que aquesta decisió només depèn de vostè. I senyora Reche, que li quedi clar no dubtem de les seves virtuts , ni de la seva capacitat ni de la seva voluntat, ni què dedicarà tots els seus esforços, però té poc temps, i com qualsevol de la resta  de regidors/es d’aquest ple haurà primer de conèixer  l’Ajuntament i el servei , i això necessita el seu temps. I és pertinent una vegada més preguntar-li Sr. Alcalde, què pensa en aquest tema? La ciutat espera una resposta i nosaltres estem disposats a ajudar si vostè ens la explica!. 

En resum, manca de projecte i manca de lideratge. Massa soroll i poc treball rigorós !! Sr Alcalde, la ciutadania necessita respostes als problemes de seguretat, al manteniment , a la neteja , a la creació de llocs de treball. I aquestes respostes no poden ser titulars vuits,  han de ser projectes amb definició d’objectius, amb recursos , amb actuacions ,dates de realització i amb participació i explicació de la ciutadania!! El  moment que vivim ens exigeix no només gestionar la complexitat del present sinó també preparar la ciutat pel futur!!

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa