Ona Martínez i Alex Monfort han presentat el Pla Local de la Infància i l'Adolescència

Ona Martínez i Alex Monfort han presentat el Pla Local de la Infància i l’Adolescència | Aj. Terrassa

Trencar amb l’adultcentrisme a l’hora de fer polítiques orientades a joves i nens. Aquest és l’objectiu del primer Pla Local de la Infància i l’Adolescència de Terrassa (PLIA), una eina pionera que ha de donar veu i vot als més de 40 mil egarencs menors de 16 anys. La regidora Ona Martínez ha estat l’encarregada d’explicar en què consistirà un document que ha de servir per “saber on som en matèria d’infància i adolescència, quines polítiques s’estan fent, com s’estan fent, i quines necessitats hem de fer més incidència. I això ho volem fer de la mà dels mateixos protagonistes, amb una participació activa des de diversos espais, amb especial les escoles i el Consell Municipal”, ha assenyalat.

Així doncs, que es redactarà al llarg d’aquest 2021, recollirà, coordinarà i impulsarà les polítiques i actuacions municipals en l’àmbit de la promoció, l’atenció i la projecció de la infància i l’adolescència de la ciutat durant els pròxims anys. “Ho farem des d’una mirada compartida i una estratègia compartida, amb una perspectiva interseccional, és a dir, tenint en compte els diversos eixos de desigualtat existents en la nostra societat, com són el gènere, l’origen, l’orientació sexual o les capacitats diverses”, ha exposat la regidora. A més, s’incorporarà també els objectius de desenvolupament sostenible i es partirà sempre dels drets recollits en la convenció dels infants.

El PLIA s’estructurarà en quatre grans eixos des dels quals es farà la diagnosi i es marcaran les accions posteriors. Són: participació i famílies; protecció, vulnerabilitat i salut; educació; i espai públic, seguretat i civisme. “Volem construir una Terrassa de la manera més inclusiva possible, i aquest és un pas important. Volem que el 2021 sigui l’any de la participació de la infància i joventut en el disseny de les polítiques que els afecten. Som conscients que són un col·lectiu molt afectat per la pandèmia i això encara fa més urgent fer una anàlisi conjunta de la situació i comptar amb la seva participació”, ha recalcat Martínez. El Pla Local de la Infància i l’Adolescència tindrà continuïtat en el Pla Local de Joventut, que està focalitzat en joves de 16 a 30 anys.

Enquestes i tallers amb nens i famílies

El director dels serveis d’Infància, Joventut, Famílies i Gent Gran, Àlex Monfort, ha estat l’encarregat d’explicar com es durà a terme el PLIA. Així, un cop establerts els quatre eixos mencionats, es procedirà a fer la diagnosi en tres fases.

La primera serà quantitativa, és a dir, de recollida de dades sociodemogràfiques (edats, barris, lloc de naixement, evolució de la població i projecció de futur). Atesa la situació de la pandèmia, la recollida es farà a través d’enquestes i treball telemàtic. Ja s’han iniciat les enquestes als tècnics municipals per marcar les prioritats de cada eix, i ben aviat es començaran les enquestes a famílies i infants. Es faran a través dels centres escolars a alumnes de 4t de primària a 4t d’ESO, i tenint en compte la seva distribució territorial i tipologia (públic, concertat, d’alta complexitat, especial). A més, també es faran enquestes als membres del Consell d’Infants i a les famílies, en aquest darrer cas buscant especialment aquelles que tenen petits infants (de 0 a 9 anys i que no participaran en les enquestes directes).

La segona fase serà qualitativa, on la participació dels infants i professionals serà clau. Tindrà lloc entre els mesos d’abril a maig i es farà amb tallers online per fer la recollida de propostes. També s’obrirà als estudiants d’ESO, els quals, per exemple, se’ls convidarà a fer arribar fotografies dels espais de la ciutat que més els agrada. I, finalment, ja després de l’estiu, la tercera fase consistirà en la recollida de tota la informació, treball amb els diferents serveis municipals i començar a posar sobre la taula les accions i propostes concretes, amb la idea de presentar el Pla Local de la Infància i l’Adolescència abans d’acabar l’any.

Nou comentari