MónTerrassa
Terrassa commemora la “victòria” de l’1-O i recorda els represaliats

L’1 d’Octubre de 2017 és una data que ha quedat assenyalada en el calendari de Catalunya. Es participés o no al Referèndum per la Independència, ningú pot negar que va marcar un abans i després en la vida social del país. A Terrassa, la convocatòria a les urnes també ha quedat gravada a la memòria de milers de ciutadans. Per això, des d’aleshores, any rere any, des de l’Assemblea Nacional Catalana s’organitza un acte commemoratiu per mantenir viu l’esperit reivindicatiu del poble català.

Enguany, la plaça Vella ha acollit l’esdeveniment central, el qual ha comptat amb la participació de dues figures lligades, per sempre, al moviment independentista. Per una banda, s’ha pogut escoltar i veure en directe l’actuació del raper terrassenc Mohi Lee. Elasri Muhammad va néixer els anys 90 a Marroc i va arribar aquí quan era petit. Conegut per la seva faceta de cantant de rap, reggae i soul, no ha deixat mai de banda una altra de les seves passions, l’art urbà i els grafits. I això també és el que hem pogut veure aquest dimecres, ja que Mohi Lee ha grafitejat el mapa de la península amb una Catalunya independent que, més endavant, ha simbolitzat el “trencament de cadenes” amb l’Estat.

Mohi Lee ha cantat i grafifejat en l’aniversari de l’1O a Terrassa | Lluïsa Tarrida

Paluzie: “El pròxim cop no deixarem que ningú malbarati la victòria”

Per l’altra, l’acte de l’1 d’Octubre a Terrassa ha comptat amb la presència d’Elisenda Paluzie, economista i presidenta de l’Assemblea Nacional Catalana des de març de 2018 fins al maig de 2022. En el seu parlament, ha recordat que l’1 d’Octubre va ser la “combinació guanyadora” per aconseguir un Estat independent: “Va ser l’afirmació de poder, d’autoritat i de fets”. Paluzie ha recordat que “si volem guanyar hem de saber que cap organisme internacional ens vindrà a salvar, només el poble salva al poble”, i ha apuntat que “no hem d’escoltar més cants de sirena”. Per l’expresidenta de l’ANC l’important és que “quan tornem a tenir les circumstàncies guanyadores, hem d’estar disposats a anar fins al final. Si volem guanyar, ens ho hem de creure, i aquest cop no deixarem que ningú malbarati la victòria. Hem après la lliçó, no tornarem a cometre els mateixos errors”, ha sentenciat.

Elisenda Paluzie, expresidenta de l’ANC; ha estat a l’acte de l’10 a Terrassa | Lluïsa Tarrida

Aprofitant l’oportunitat, des de la plataforma antirepressiva La Traca han realitzat una concentració en suport als diversos terrassencs i rubinencs que es troben encausats en processos judicials pendents, com els quatre joves detinguts durant el 26F o els dos represaliats del Holi i Jusapol. “Si hi ha repressió, és perquè hi ha gent que lluita. Denunciem aquest estat feixista, assassí i repressor de pobles”, s’ha clamat des de l’escenari. Els judicis seran el pròxim mes de novembre, i s’ha demanat a la ciutadania mantenir viva la lluita i el suport, convidant-los a participar en la manifestació de l’1 de novembre a les 19h des de la plaça Vapor Ventalló.

La Traca ha recordat els terrassencs que encara hi ha represaliats | Lluïsa Tarrida

Una jornada festiva amb més de 60.000 vots

La trobada també ha comptat amb el suport dels Cants de Llibertat que han traslladat, de manera excepcional, la seva actuació del Raval a la plaça Vella. Recordem que va ser un 14 de novembre de 2017 la primera vegada que un grup de persones van trobar-se davant de l’Ajuntament de Terrassa per reclamar, a través de la música, la llibertat dels presos polítics i el retorn dels exiliats. D’això ja en fa gairebé 8 anys, i fins i tot en els moments més restrictius de la pandèmia de la Covid-19, no s’han deixat de fer ni un sol dia. Ells són l’exemple més visible que el moviment independentista continua viu a la ciutat de Terrassa.

Els Cants de Llibertat no han faltat en l’aniversari de l’1O | Lluïsa Tarrida

Un moviment que va aconseguir mobilitzar més de 60.000 persones el dia 1 d’Octubre que es van acostar en els col·legis electorals a dipositar el seu vot. Van votar un total de 60.294 persones, gairebé un 40 per cent del cens (153.025 persones). Dels que van dipositar les paperetes en les urnes de plàstic, 52.837 ho van fer a favor de la independència de Catalunya mentre que 5.730 ho van fer en contra.

Perquè, malgrat tot, les urnes van aparèixer i l’independentisme terrassenc va gaudir d’un dia de festa cívica, pacífica i il·lusionant. Amb alguns moments de nervis i tensió, en sentir que en altres punts de Catalunya la Policia espanyola i la Guàrdia Civil havien repartit estopa. Però Terrassa es va salvar dels cops. Sí que havia aclaparat portades i mirades uns dies abans, en els coneguts ja com a “Fets d’Unipost”, on la mobilització ciutadana davant de l’oficina postal va sorprendre a tothom, i com explicava Carles Batalla en aquest article per a MónTerrassa, va marcar un abans i després en la desobediència pacífica que va marcar el Procés.

Així ha quedat el mapa d’Espanya al final de l’acte | Lluïsa Tarrida

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa