Reclamen un estudi per detectar les afectacions provocades per la Covid en infants i adolescents

Acord de junta de portaveus

ACORD DE JUNTA DE PORTAVEUS SOBRE L’IMPACTE QUE HA TINGUT LA PANDÈMIA PER COVID EN LA SALUT MENTAL I EMOCIONAL EN LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA, llegit al ple municipal de maig celebrat avui a Terrassa.
Actualment una de les preocupacions més importants a nivell sanitari, és l´impacte que està tenint la pandèmia en els infants i adolescents. Si bé a nivell de salut física no han tingut una afectació tan greu com en els adults,si que ha provocat un gran impacte en la seva salut mental i emocional. La mort d’éssers estimats, la presència irregular a l’escola pels aïllaments que provoquen les quarentenes, el distanciament social , les limitacions de reunions amb el seu cercle d´amistats i els efectes econòmics i d´atur que ha originat la pandèmia en moltes famílies, han provocat situacions d´ansietat i depressió en molts infants i adolescents. Aquesta situació s’ha agreujat especialment si tenien un transtorn de comportament com TEA,TDAH,TA. En aquestes circumstàncies han patit una major descompensació que ha augmentat, en major o menor grau, les seves alteracions comportamentals.

En un estudi recent de la Diputació de Barcelona fet amb les dades d’adolescents de 76 municipis, el 32,5% declaraven tenir més episodis d´ansietat que abans de la pandèmia, el 56,5 % estava més preocupat pel seu futur, el 23,9% se sent més irritable amb la seva família i al 38,7% li costa més esforç concentrar-se. En el informe “Aniversario Covid-19 -Que nos cuentan las famílias-”realizat en març del 2021 per l’Organització Save the Children, demostra que un 34% de les famílies afirmen que els seus fills, al llarg d´aquest periòde de pandèmia, presenten més dificultats en els seus aprenentatges i en un 12,5% aquestes dificultats són considerades molt greus. El confinament i la condicionada presencialitat als centres educatius, ha provocat un alt nivell d’estrés i ansietat que s´ha traduït en majors dificultats de concentració i en transtors d´atenció.

La Comissió de Juventut del Senat va aprovar per majoria el 4 de febrer, una moció sobre el benestar emocional de la infància i l´adolescència, en la que es demana entre altres qüestions, fer un anàlisi exhaustiu de l´impacte que ha tingut la crisi sanitària amb un increment demostrat de problemes emocionals i conductuals en infants i adolescents. Aquesta situació pot derivar a curt i mig termini en transtorns mentals .

Per tant es fa necessari considerar les evidències que la pandèmia ha provocat en la salut mental i emocional dels infants i adolescents i per tant des de les administracions començar a disenyar plans d´actuació i orientació que disminueixin el seu impacte. Les necessitats dels menors a l´àmbit de la salut mental requereixen un tractament específic i diferenciat dels adults. En aquesta etapa l’abordatge ha de ser una combinació d´atenció individualitzada junt amb l´atenció familiar, per tant s´ha de entendre quan parlem de salut infanto-juvenil, com una intervenció comunitària des dels serveis educatius, pediàtrics i de serveis socials.

Les administracions han de liderar la detecció de les problemàtiques que afecten a la salut mental i emocional d’infants i joves i establir els programes d´orientació, acompanyament i tractament de manera coordinada i transversal, implicant a tots els àmbits que intervenen en aquesta etapa de la vida.

Acords
1.- Demanar als Departaments de Salut i Educació en coordinació amb les Regidories de Salut i
Educació, un estudi que serveixi per a detectar les afectacions mentals i emocionals que ha
provocat la pandèmia en els infants i adolescents de la ciutat.
2.-Tenint en compte l´estudi anterior incloure dins del Programa de la Generalitat Pla de Salut,
Escola i Comunitat _-PSEC- i en el Programa Salut i Escola , actuacions dirigides a la població
infantil i adolescent en els diferents àmbits de la salut mental i emocional.
3.- Demanar a l´Ajuntament la creació d’una pàgina web per a famílies i joves que serveixi
d´orientació, informació, i assesorament sobre diferents aspectes de la salut mental i emocional dels
infants i joves i que faciliti la difusió dels serveis i programes d’aquest àmbit, disponibles a la ciutat
i al pais.
4.-Traslladar aquests acords al Departament d´Educació, als centres educatius de la ciutat, a les
AFAS, a l´entitat La Pepeta, i a la plataforma Marea Blanca de Terrassa

Nou comentari