MónTerrassa
Pressupost 2023: any d’obres amb un ull posat al cost energètic i la inflació
  • CA

El pressupost municipal 2023 porta un titular clar: serà “un any d’obres” però amb un ull posat al cost energètic i la inflació. Aquest dilluns, dia 28 de novembre, el govern de Tot per Terrassa i ERC ha presentat la seva proposta de pressupost per a l’any vinent. Ho ha fet llançant un missatge de “tranquil·litat” a la ciutadania. Per una banda, remarcant que “som un ajuntament solvent, amb unes ràtios d’endeutament ajustats i som capaços de gestionar la nostra despesa”. Per l’altra, perquè “hem volgut ser empàtics amb la ciutadania”, i per aquest motiu, un any més, s’han congelat tots els impostos i taxes públiques.

Tanmateix, els tinents d’alcalde Isaac Albert (ERC) i Lluïsa Melgares (TxT) també han volgut recalcar que el 2023 serà un any d’incertesa, i que malgrat tenir el pressupost més elevat de la història de Terrassa, amb gairebé 300 milions d’euros, també serà l’any amb una despesa més elevada. “Son els millors pressupostos que podíem fer, no els que voldríem tenir”, ha anunciat la tinenta d’alcalde de Territori i Sostenibilitat i portaveu de Tot per Terrassa.

Ens trobem a final de mandat, i això també ha estat un element clau que els dos socis de govern han recalcat. Per aquest motiu, han aprofitat per fer un petit balanç d’aquests quatre anys en què “hem viscut moments excepcionals i complicats, amb la pandèmia i amb la guerra d’Ucraïna”. Han estat quatre anys plens de “situacions sobrevingudes, de gestió diària i presa de decisions mes a mes, però també amb una visió clara de mandat”, ha dit Albert, que ha afirmat que “hem intentat ser solvents i sostenibles i consolidar el programa de govern, malgrat totes les incerteses”.

Despeses i ingressos, un balanç negatiu

Del mateix parer s’ha pronunciat Melgares que s’ha mostrat “satisfeta” per “l’alt grau de compliment del programa de govern, que aquest 2023 es veurà incrementat gràcies a ser un any en què molts projectes s’iniciaran o finalitzaran”. A ningú se li escapa que els Next Generation tindran un impacte real en el capítol d’inversió, amb “15 milions en projectes que han estat ben treballats, i encara pendents de l’aprovació de partides per un valor de 16 milions”.

L’alegria dels Next però ve contrarestada per la preocupació en l’increment de la despesa. “Hi ha serveis que han tingut subvencions finalistes i això ha fet que el seu pressupost s’incrementi, però n’hi ha d’altres que hauran d’interioritzar una despesa en un servei que ja estava molt ajustat”, ha lamentat Melgares, que ha resumit la situació amb un “patirem”. I és que de la resta entre increment d’ingressos i increment de despeses el balanç és negatiu: 8 milions.

Per què aquest increment tan aguditzat de la despesa? Albert ho ha resumit en tres grans punts: el primer, el xoc de l’energia, és a dir, l’augment del cost dels subministraments (llum i gas) que ha repercutit directament en la despesa dels equipaments municipals; el segon, la inflació, un increment de preus en tots els àmbits; i el tercer, l’enduriment de les condicions financeres.

I tot banyat en la incertesa. Per això, el tinent d’alcalde de Serveis Generals ha sentenciat que “la voluntat és ajustar el pressupost perquè sigui executable el 100%”, i ha afegit Melgares “amb una bona gestió i amb bona voluntat ens en sortirem”.

Comparteix

Icona de pantalla completa