Aquest mes de juny farà dos anys des que Guillem Montagut i el seu equip de govern van entrar a l’Ajuntament de Matadepera. Tot i això, recentment el Consistori ha estat notícia després de la marxa de la tresorera i la interventora, un fet que ha provocat un enfrontament directe entre el govern i l’oposició. En un comunicat, Suma’t i Junts acusaven a Montagut i el seu partit de “possibles irregularitats en la gestió econòmica” i un “entorn de treball insostenible”. Per fer balanç sobre aquests dos primers anys de mandat i conèixer el posicionament del govern local envers els recents fets, MónTerrassa ha parlat amb Guillem Montagut, alcalde de Matadepera.
El pròxim mes de juny farà dos anys des que va entrar a l’Ajuntament de Matadepera. Quin balanç fa d’aquest mig mandat?
El balanç, lògicament, és positiu, però han estat dos anys, sobretot el primer, d’endreçar. Endreçar la mala gestió que s’estava fent a l’anterior govern. Teníem tota una sèrie de concursos, contractes i serveis que estaven licitats d’una manera irregular i, per tant, ens ha comportat molt l’esforç corregir-ho. Per posar un exemple, aquest 2024, amb un pressupost fet totalment per nosaltres, vam estalviar uns 487.000 euros d’adjudicacions de contractes, ja que eren contractes que l’anterior govern havia adjudicat a dit. Ara, hem passat a contractes adjudicats correctament i hem baixat el cost entre el 30 i el 40%. Per tant, això és una bona gestió de l’Ajuntament. Pensa que jo el primer dia com a alcalde, vaig enviar un mail intern a tot l’Ajuntament dient que, a partir d’ara, no acceptaria cap factura de res que no vingués amb un procediment negociat, amb un concurs o amb un contracte legal al darrere. Em va acusar de voler parar l’Ajuntament, però jo el que vull és que les coses es facin ben fetes.
Tenen algun projecte al cap que volen executar abans d’acabar el mandat?
El fet d’haver dedicat aquests dos primers anys a endreçar ens permet començar a pensar en grans projectes. Per exemple, els vestuaris del camp de futbol, que l’altre dia vam votar, les obres del Parc de Bombers i altres projectes que també tenim al cap, com l’Auditori. I després, també tenim el tema de l’habitatge social. Tenim un problema important en habitatge social, perquè tenim 120 sol·licituds d’una casa de protecció oficial a Matadepera i, actualment, no tenim aquest parc de cases. Per tant, jo penso que entrarem dins d’aquests dos últims anys de govern amb projectes importants avançats i que acabarem el nostre mandat deixant un llegat rellevant.
“Hem passat a contractes adjudicats correctament i hem baixat el cost entre el 30 i el 40%”

En què creu que ha millorat Matadepera durant el seu mandat?
Jo crec que en gestió. Vull dir, ja no és per l’alcalde, sinó per tots els regidors que estan treballant. Aquí els remarco tots; els de Som-hi, la d’Esquerra, la Núria i la Dolors. Jo confiava en el meu equip, però les altres tres m’estan sorprenent moltíssim per la capacitat de treball que tenen i la feinada que fan. Estan cada dia al peu del canó. No només els dies laborables, sinó els caps de setmana i fins a les tantes de la nit. M’agrada veure aquest equip tan involucrat en la gestió del poble.
Recentment, va saltar la notícia de la renúncia de la tresorera i la interventora de l’Ajuntament. Què ens pot explicar al respecte aquests fets?
La plaça de tresoreria, intervenció i secretaria són habilitats nacionals. Per tant, són gent de tota Espanya que es poden moure pels Ajuntaments i, en el nostre cas, la plaça de tresoreria està vacant. Llavors, pot venir qui vulgui que tingui l’habilitació d’habilitat nacional a ocupar-la. En el nostre cas, va venir de Terrassa amb la figura d’acumulació amb el 30%. Què vol dir? Que ella està fent de tresorera de Terrassa, però va a Matadepera el 30%. Ella sempre deia que això no era l’ideal i que necessitàvem cobrir aquesta plaça. En el cas de la interventora, ella estava en comissió de serveis de l’Ajuntament de Barberà i havia vingut aquí com a interventora. Les comissions de serveis són anuals i, quan tocava renovar, va decidir no postular-se a la plaça. Això no és res extraordinari, a l’anterior mandat van estar 5 mesos sense interventor, per exemple. Nosaltres hem estat només 15 dies. A més, cal recalcar que elles no han dimitit, han decidit no postular-se a una pròrroga. Dimitir em sembla una paraula que no representa la realitat.

“La tresorera i la interventora no han dimitit, han decidit no postular-se a una pròrroga”
Actualment, l’Ajuntament ja ha pogut substituir aquestes baixes o està treballant per fer-ho?
Doncs ara ja tenim un interventor, que va començar la setmana passada, i ara ha finalitzat el període per presentar a tresorer i ja tenim una persona. Però, com deia, la rotació d’aquestes figures a nivell nacional és brutal. Es mouen moltíssim les habilitats nacionals. Per tant, no és un fet extraordinari.
A les cartes de renúncia de la tresorera i la interventora, aquestes parlen d’un seguit d’acusacions dirigides a l’Ajuntament. Quin és el seu posicionament al respecte?
Primer de tot, cal explicar que el contingut de les cartes és totalment intern i privat. És una instància d’unes treballadores i és d’àmbit municipal. La difusió externa i entrar en el contingut, debatre-les i opinar considerem des del govern que vulnera la llei de transparència, llevat que hi hagi l’autorització expressa d’aquestes persones, que no hi és. En aquest sentit, només dir que nosaltres només podem agrair la seva total implicació i, això sí que ho hem de dir, hem pogut millorar la gestió de l’Ajuntament gràcies a la seva feina.
“La difusió externa de les cartes de renúncia considerem que vulnera la llei de transparència”

Per tant, si comentar el contingut de les cartes vulnera la llei de protecció de dades, es podrà debatre en el ple de dimarts que ve?
Primer, cal explicar que el ple extraordinari l’ha convocat l’oposició i l’ordre del dia també l’han decidit ells. Per llei, aquest ple s’ha de fer sí o sí. Pel que fa a comentar el contingut de les cartes de renúncia, haurem d’estudiar fins a quin punt es pot debatre sobre aquest tema i si són viables o no les demandes que estan fent.
En un comunicat recent publicat per Suma’t Matadepera i Junts per Matadepera, els dos partits de l’oposició sol·liciten una auditoria externa per facilitar la detecció de “possibles irregularitats”. Tenen pensat realitzar aquesta auditoria que demanen?
Aquesta auditoria ja està feta, perquè el 2024 la interventora ens va demanar permís per fer-la i ens vam gastar 18.000 euros. L’auditoria física encara no la tenim, però ella abans de marxar va fer un informe sobre el contingut d’aquesta. Si mires aquest informe, els que surten mal parats és l’anterior govern. Nosaltres no és que sortim excel·lents, nosaltres sortim normal, volent millorar la gestió que s’ha estat fent fins ara. El que hem anat fent és rebaixar tota aquesta mala praxi a l’hora de contractar. Ara, a la foto del 2023 ells surten fatal i a la del 2022 pitjor. Per exemple, l’informe explica que el 2021 van fer 47 expedients amb adjudicació directa, és a dir, a dit. Tot això per 1,4 milions d’euros. El 2022 van ser 37 expedients i 2,2 milions d’euros i el 2023, aquí ja amb mig govern de cada, 29 expedients i 1,5 milions d’euros. En canvi, eI 2024, durant el nostre govern, van ser 20 expedients, és a dir, l’expedient més curt d’aquests últims 4 anys; i 0,9 milions d’euros. És a dir, l’única vegada que no s’ha arribat ni al milió d’euros amb aquest tipus d’adjudicació directa és durant el nostre mandat. Això vol dir que estem treballant per aconseguir una bona gestió.