MónTerrassa
Junts per Terrassa exigeix el rescat de les autopistes i acabar el IV Cinturó

Junts per Terrassa ha presentat un ACORD DE JUNTA DE PORTAVEUS PER DEMANAR EL RESCAT DE LES AUTOPISTES DE PEATGE CATALANES. JxT instar al Govern de l’Estat a rescatar les vies d’altes prestacions de pagament catalanes i a acabar les obres de la B-40 que permeti la connexió entre el Vallès i Abrera i Martorell.

Exposició de motius

La nit del 31 d’agost es van aixecar les barreres dels peatges AP7, AP2, C-32 i C-33, 556 kilòmetres, amb motiu de les finalitzacions de les concessions. Aquesta ha estat una reivindicació constant molt demanada i desitjada pel territori pel greuge comparatiu que històricament i econòmicament han suposat aquests 52 anys pagant peatges, una xifra que rondaria els 35.000 milions d’euros i que és un greuge comparatiu amb la resta de l’Estat. Queda pendent definir qui es farà càrrec del manteniment d’aquestes vies a curt i a mig termini, la Generalitat ja ha adjudicat el manteniment de la C-32 i C-33 per 8,4 milions d’euros fins al març del 2002 que finançarà via pressupostos, i com s’aplicarà la normativa europea, a partir del 2024, que obliga a pagar per l’ús de les carreteres i per la contaminació generada.

Una liberalització però que no és total ja que queden a Catalunya un 30% de quilòmetres de vies d’altes prestacions (autopistes, autovies i carreteres desdoblades) que mantenen el peatge i que ha hagut de construir la Generalitat, distribuïdes de la següent manera: en 120 quilòmetres hi haurà un peatge explícit (a la C-16 i la C-32 sud) i en 345, un peatge a l’ombra. Dues d’aquestes vies de peatge perjudiquen greument la competitivitat i els terrassencs i les terrassenques, els túnels de Vallvidrera i l’autopista Terrassa-Manresa. Unes vies de comunicació 

El conseller de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya, Jordi Puigneró, ha reclamat a l’Estat espanyol el rescat de les vies de pagament que queden a Catalunya, com s’ha fet a altres punts del territori espanyol. Una mesura que ajudaria, en part, a pal·liar la manca històrica d’inversions en infraestructrures. Una manca a la qual cal sumar el retard i la pèssima execució de les obres, innacceptables. El cas de la xarxa de transport públic de rodalies és especialment escandalós com també ho són les obres de la B-40 o la connexió de 2,4km entre l’autovia A-2 i l’AP-7, recentment inaugurat, que ha trigat 14 anys i que ha tingut un sobrecost de 28 milions d’euros. 

Per tots aquests motius, la Junta de Portaveus adopta els següents

 ACORDS

PRIMER.- Instar al Govern de l’Estat a rescatar les vies d’altes prestacions de pagament catalanes. 

SEGON.- Instar a la taula bilateral Estat-Generalitat a acabar amb l’espoli i la manca d’inversions a Catalunya. 

TERCER.-  Instar al Govern de l’Estat a completar el traspàs de rodalies a la Generalitat amb els recursos econòmics necessaris. 

QUART.- Instar al Congrés de Diputats a fer un gran pacte d’infraestructures que contempli inversions, finançament del manteniment de les vies,…

CINQUÈ.-  Acabament de les obres de la B-40 que permeti la connexió entre el Vallès i Abrera i Martorell. 

SISÈ.- Traslladar aquest acord a les entitats econòmiques (Cambra, CECOT i Fem Vallès), als grups parlamentaris del Parlament de Catalunya i del Congrés de Diputats, a l’Asociació Catalana de Municipis i a la Federació de Municipis de Catalunya. 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa