Junts per Terrassa ha presentat un ACORD DE JUNTA DE PORTAVEUS PER DEMANAR EL RESCAT DE LES AUTOPISTES DE PEATGE CATALANES. JxT instar al Govern de l’Estat a rescatar les vies d’altes prestacions de pagament catalanes i a acabar les obres de la B-40 que permeti la connexió entre el Vallès i Abrera i Martorell. 

Exposició de motius

La nit del 31 d’agost es van aixecar les barreres dels peatges AP7, AP2, C-32 i C-33, 556 kilòmetres, amb motiu de les finalitzacions de les concessions. Aquesta ha estat una reivindicació constant molt demanada i desitjada pel territori pel greuge comparatiu que històricament i econòmicament han suposat aquests 52 anys pagant peatges, una xifra que rondaria els 35.000 milions d’euros i que és un greuge comparatiu amb la resta de l’Estat. Queda pendent definir qui es farà càrrec del manteniment d’aquestes vies a curt i a mig termini, la Generalitat ja ha adjudicat el manteniment de la C-32 i C-33 per 8,4 milions d’euros fins al març del 2002 que finançarà via pressupostos, i com s’aplicarà la normativa europea, a partir del 2024, que obliga a pagar per l’ús de les carreteres i per la contaminació generada.  

Una liberalització però que no és total ja que queden a Catalunya un 30% de quilòmetres de vies d’altes prestacions (autopistes, autovies i carreteres desdoblades) que mantenen el peatge i que ha hagut de construir la Generalitat, distribuïdes de la següent manera: en 120 quilòmetres hi haurà un peatge explícit (a la C-16 i la C-32 sud) i en 345, un peatge a l’ombra. Dues d’aquestes vies de peatge perjudiquen greument la competitivitat i els terrassencs i les terrassenques, els túnels de Vallvidrera i l’autopista Terrassa-Manresa. Unes vies de comunicació 

El conseller de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya, Jordi Puigneró, ha reclamat a l’Estat espanyol el rescat de les vies de pagament que queden a Catalunya, com s’ha fet a altres punts del territori espanyol. Una mesura que ajudaria, en part, a pal·liar la manca històrica d’inversions en infraestructrures. Una manca a la qual cal sumar el retard i la pèssima execució de les obres, innacceptables. El cas de la xarxa de transport públic de rodalies és especialment escandalós com també ho són les obres de la B-40 o la connexió de 2,4km entre l’autovia A-2 i l’AP-7, recentment inaugurat, que ha trigat 14 anys i que ha tingut un sobrecost de 28 milions d’euros. 

Per tots aquests motius, la Junta de Portaveus adopta els següents

 ACORDS

PRIMER.- Instar al Govern de l’Estat a rescatar les vies d’altes prestacions de pagament catalanes. 

SEGON.- Instar a la taula bilateral Estat-Generalitat a acabar amb l’espoli i la manca d’inversions a Catalunya. 

TERCER.-  Instar al Govern de l’Estat a completar el traspàs de rodalies a la Generalitat amb els recursos econòmics necessaris. 

QUART.- Instar al Congrés de Diputats a fer un gran pacte d’infraestructures que contempli inversions, finançament del manteniment de les vies,…

CINQUÈ.-  Acabament de les obres de la B-40 que permeti la connexió entre el Vallès i Abrera i Martorell. 

SISÈ.- Traslladar aquest acord a les entitats econòmiques (Cambra, CECOT i Fem Vallès), als grups parlamentaris del Parlament de Catalunya i del Congrés de Diputats, a l’Asociació Catalana de Municipis i a la Federació de Municipis de Catalunya. 

Nou comentari