Aquest dimarts, a les set del vespre, tindrà lloc un ple extraordinari sobre la gestió dels residus a Terrassa, a instàncies dels grups municipals de TeC i ERC. Es tracta d’un ple centrat, principalment, en una “reprovació” a com el govern socialista ha dut a terme en aquest mandat (del 2015 a l’actualitat) el tema de la neteja i recollida d’escombraries a la nostra ciutat.
Des de l’executiu local es considera que la convocatòria d’aquest ple és “oportunista políticament, ja que té lloc just en un moment en què s’ha produït un repunt excepcional de brutícia i incivisme, tot coincidint amb diverses substitucions per baixes a l’empresa municipal Eco-Equip”. El portaveu del govern, Amadeu Aguado, ha subratllat que el tema de la neteja és “molt sensible, i és la primera preocupació d’aquest govern” i lamenta que el ple només posi el focus en la “reprovació” i no serveixi per reflexionar i obrir el debat sobre què cal fer per reciclar més i augmentar la conscienciació ciutadana.
Els socialistes recorden que amb la crisi del 2007, es va optar per reprioritzar les inversions tot focalitzant-les en els serveis socials, i això va comportar una reducció de personal i de recursos en la neteja i residus. Tanmateix, afirmen, que des d’aquest mandat, iniciat el 2015, s’ha passat d’invertir 17 milions als 22,4 milions per tal de revertir la situació. Aquest increment ha servit perquè es recuperi pràcticament la totalitat de la plantilla que s’havia perdut (60 treballadors) amb l’inici de la crisi econòmica) però també per dur a terme una renovació de la flota de vehicles, o la implantació de la 3a línia de càrrega lateral.
Més sancions i més inspectors
Així mateix, el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Marc Armengol, ha posat sobre la taula l’esforç que s’ha fet en el control i vigilància, passant dels 12 mil euros recaptats en multes i sancions econòmiques per infraccions i denúncies relacionades amb abocaments il·legals el 2016 als més de 80 mil euros que es van recaptar el 2017. A més, aquest 2018, s’han contractat cinc inspectors i s’ha reforçat la coordinació entre Ajuntament, Policia Municipal i Eco-Equip. El govern diu però que no només es tracta de sancionar sinó també de sensibilitzar, i per aquest motiu des del gener d’enguany hi ha quatre persones que realitzen tasques d’informadors ambientals arreu de la ciutat.
El govern aprofitarà el ple extraordinari per recordar totes les inversions i accions que s’han fet en els darrers tres anys. També per explicar què està previst per als pròxims mesos i l’any 2019. En aquesta línia, es preveu la incorporació de quinze persones més a l’empresa Eco-Equip i l’execució de la 4a línia de càrrega lateral (amb la incorporació de dos camions recol·lectors i 660 contenidors). També es troba en marxa la confecció del contracte-programa Eco-Equip, pel qual s’establiran les tasques de neteja i recollida selectiva, el cost, i la previsió de recursos disponibles. Aquest document es presentarà a la Taula de Residus en les setmanes vinents i es preveu que comenci a executar-se el 2019.