MónTerrassa
Excloure Vox del Ball de Plaça no vulnera la normativa, segons el secretari

L’actualització dels Protocols de la Festa Major de Terrassa s’ha trobat amb un capítol que perllonga l’enfrontament que es va produir en la passada edició del Ball de Plaça entre l’alcalde, Jordi Ballart, amb els regidors de Vox i la seva portaveu municipal, Alicia Tomás, al capdavant. En el moment la setmana passada en què la comissió informativa de Projecció de la Ciutat havia d’elevar aquests nous protocols al ple d’aquest divendres, Tomás va exigir un informe jurídic del secretari del Consistori per què considera que, en el nou redactat, es veta el seu grup en aquest tradicional ball de diumenge al matí al sortir de l’ofici del Sant Esperit entre els grups de cultura popular i les autoritats municipals. El secretari ha dictaminat que la possibilitat d’escollir per part d’aquests grups de ballar amb qui vulguin no vulnera les normatives legals, segons el document que ha pogut consultar MónTerrassa.

“Preveure la possibilitat de decidir si s’invita o no a ballar una autoritat municipal concreta no comporta la vulneració de les normes i principis i finalitats de caràcter jurídic identificats en l’informe present”, conclou el secretari Óscar González en el seu escrit del passat 21 de maig. “La legislació pretén garantir i protegir drets i llibertats humanes universals i béns d’interès general, com ara que la convivència es desenvolupi per vies pacífiques i que tothom que ho desitgi pugui assistir i participar en els actes públics i recreatius en condicions de seguretat, igualtat i respecte, entre molts altres”, argumenta González. “Però al que no obliga la legislació és que una entitat s’hagi de comprometre al fet que els seus membres hagin de dur a terme determinats actes recreatius i personals, com és el de ballar, junt amb una altra o altres persones”, finalitza el seu escrit.

Just en el punt anterior de l’informe, el secretari afirma que “reconèixer que una entitat que participi en un acte de ball d’una festa major municipal pugui decidir si exclou o no convidar a ballar un o diversos membres d’un o més grups municipals tracta d’una actuació personal que pot involucrar dues o més persones de forma conjunta en la seva execució”. “Es basa en la realització d’una acció física que és de caràcter personal per part de cada persona que la fa i que li comporta haver-la de dur a terme alhora amb una altra o altres persones, en aquest cas”, afegeix abans de subratllar que “implica una persona directament” i, per tant, deslliura els grups participants de cap altra responsabilitat política. Ho fa basant-se en la Llei d’Espectacles i Activitats Recreatives, l’Ordenança de Convivència Democràtica de l’Ajuntament i l’Estatut d’Autonomia de Catalunya.

Tomás denuncia “racisme ideològic” i Salvador defensa l’actualització

En la passada comissió informativa, Tomás va demanar aquest informe perquè denunciava que amb els nous protocols s’estava “plantejant una espècie de racisme ideològic”. “Amb la cultura popular, empareu aquest racisme ideològic contra, en aquest cas, el nostre grup municipal”, es va queixar la cap de Vox, tot emfatitzant que aquests grups reben “una subvenció municipal”. “Volem un informe jurídic, on s’especifiqui que aquestes entitats poden excloure un grup municipal perquè sí”, va posar com a condició abans de votar que el text anés al pròxim ple, tot reiterant que s’estaven “vulnerant els drets d’uns regidors d’aquest Ajuntament” i considerant que “és una il·legalitat”.

Ball de plaça de Festa Major 06.07.2025 | Mireia Comas
El regidor de Cultura, Joan Salvador, al Ball de Plaça de la Festa Major de Terrassa del juliol passat | Mireia Comas

Per la seva part, el regidor de Cultura, Joan Salvador, va assegurar que al text “enlloc s’està dient que exclouen un grup municipal”. “Aquí no es parla d’exclusió, es parla que convidaran a qui vulguin”, va voler matisar. Moment en el qual Salvador va fer una explicació històrica d’aquest Ball de Plaça, que va recuperar l’Esbart Egarenc del Centre Cultura El Social quan es va començar a convidar l’alcalde, els tinents d’alcalde i els portaveus municipals a acompanyar la comitiva des de l’Ajuntament darrere el penó fins a la catedral del Sant Esperit i, en sortir de l’ofici a la plaça Vella, acabar amb aquest Ball de Plaça. “Després, es va instaurar l’assaig el 1992 i, sense estar escrit enlloc, va acabar ballant tothom”, va descriure de l’inici d’aquests assajos el 1992, quan ell mateix era el director de l’Esbart Egarenc.

Fet aquest resum històric, el mateix Salvador va reconèixer que “donava per fet que no a tots els grups els hi agradaria” que, en l’actualització dels protocols, aquesta vegada es posés per escrit a qui li correspon decidir quins regidors ballen i quins no. En concret, al tercer paràgraf del capítol Acte de sortida d’ofici, ara s’inclou: “Una de les singularitats d’aquest acte és la participació activa de les autoritats. Actualment, són els grups participants en l’acte els que decideixen les autoritats convidades a ballar”.

Els regidora de Vox marxant Ball de plaça de Festa Major 06.07.2025 | Mireia Comas
Moment en què els regidors de Vox Daniel Pinto, Alicia Tomás i Mireya Navarro abandonen l’accidentat Ball de Plaça de la Festa Major de Terrassa el juliol passat | Mireia Comas

D’alguna manera, aquest afegitó als protocols és conseqüència dels incidents de l’any passat. El dia del Ball de Plaça, el 6 de juliol, els tres regidors de Vox, Tomás, Daniel Pinto i Mireya Navarro, van aparèixer amb la pancarta “VOX no balla amb totalitaris”, com a reacció al fet que no han estat convidats a unir-se a l’acte des que el 2023 van entrar a l’Ajuntament, perquè els grups de cultura popular no els consideren benvinguts com a grup d’extrema dreta. Davant l’acció dels regidors de Vox, membres de l’equip de govern van anar a demanar a Tomás que retirès la pancarta. Va ser llavors en què Tomás i Pinto van arribar a encarar-se amb l’alcalde Ballart, tot negant-se a retirar-la. Després d’uns quants segons de forcejaments, Tomás, Pinto i Navarro van abandonar l’acte. Un incident que ha donat peu a una querella de Ballart, que la jutgessa de Terrassa va admetre a tràmit el setembre passat i segueix en curs.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa