Se’n pot fer una lectura d’èxit de la campanya comercial Terrassa Val Molt!, que per tercera vegada promovia les compres nadalenques a la ciutat, i també una de crítica perquè aquests vals de 5 i 10 euros es van esgotar en poc més de 24 hores. En aquest sentit, el grup municipal d’ERC presenta en el ple de desembre d’aquest divendres una moció demanant que s’instauri un sistema de preinscripció universal i un sorteig transparent per evitar que això no es converteixi en una cursa dels més ben dotats per adquirir els descomptes via digital. Una altra proposta de resolució és la del PP, que insta a accelerar la retirada de vehicles abandonats al carrer per impedir que es converteixin en un problema per al mobiliari i les persones.
La campanya Terrassa Val Molt!, impulsada per l’Ajuntament i la Cambra de Comerç, es va obrir per internet el passat 4 de desembre. I escassament 24 hores més tard, ja s’havien exhaurit els 57.600 abonaments posats a disposició per 5 euros (38.000) i 10 euros (19.200), amb els quals a la botiga es pot estalviar la meitat del seu valor comprant un producte. Tot i que es limita l’adquisició d’aquests vals per persona als 30 euros (per un valor de compra de 60), aquests abonaments van volar fins i tot més de pressa que l’any passat, quan encara existia la possibilitat d’anar-los a recollir presencialment a la Cambra de Comerç. El nombre d’establiments adherits és de més de 300 i els vals es poden gastar fins al 14 de gener.
“Quan tens més de 180.000 persones majors d’edat a la ciutat i només unes 20.000 poden accedir als vals, alguna cosa no funciona”, es queixa en un comunicat el regidor republicà Josep Forn, en la iniciativa d’aquesta moció. “I quan de 2.500 comerços només n’hi participen uns 300, el problema no és puntual, és organitzatiu”, afegeix. Per això, el seu grup municipal proposa establir “un sistema de preinscripció universal i un sorteig transparent, amb terminis amplis i clars”.
D’altra banda, també es sol·licita que hi hagi “punts d’atenció presencial als districtes, per evitar l’exclusió digital”. I, a més, “l’ampliació activa del nombre de comerços adherits, especialment als barris amb menys activitat econòmica”, s’assenyala. Malgrat que s’ha volgut arribar a un territori més gran que l’estrictament del Centre i barriades més properes, aquest any segueix sense haver-hi representació de comerços per exemple a Can Palet o Les Fonts. Finalment, ERC proposa que els vals no utilitzats al final de la campanya “es destinin a entitats del tercer sector, retornant així el benefici a la comunitat”. En total, es destinen 384.000 euros a aquests abonaments, dels quals l’Ajuntament en posa 250.000. I els seus promotors preveuen, ara, fer una campanya semblant a la primavera.
Més control i mitjans per a treure del carrer els cotxes inservibles
En el seu cas, la portaveu del grup municipal del PP, Marta Giménez, porta al ple una proposta per agilitzar la retirada de vehicles abandonats al carrer. Ho fa referint-se a una nova normativa de l’Estat que defineix el caràcter de vehicle com a residu i obliga, al final de la seva útil, a què se’n facin càrrec exclusivament els Centres Autoritzats de Tractament (CAT), establint a més mesures de traçabilitat i control per evitar l’impacte ambiental i l’ocupació indeguda de l’espai públic. Els populars recorden que l’ordenança municipal reguladora de la parada, estacionament i retirada de vehicles i béns mobles de la via pública és encara del 1991.

“La pràctica quotidiana a Terrassa mostra que la detecció, tramitació i retirada poden ser lentes, i que molts vehicles en estat d’abandonament romanen llargues setmanes o mesos a la via pública, generant molèsties, riscos ambientals i sensació de deixadesa urbana”, s’explica en l’exposició de motius de la moció. En aquest sentit, es demana “revisar i actualitzar el protocol municipal de detecció, notificació i retirada de vehicles abandonats, especialment pel que fa a la determinació del vehicle com a residu i al seu trasllat als centres autoritzats”.
Alhora, es proposa incrementar la cobertura dels inspectors del servei, establir una eina digital per garantir la traçabilitat de les denúncies; millorar la coordinació entre Policia Municipal, inspectors, gestors del dipòsit i serveis ambientals; reforçar els recursos humans, logístics i materials; actualitzar l’ordenança municipal del 1991; i fer una campanya informativa. També que es redacti anualment un informe dels vehicles abandonats detectats i retirats, el temps de resposta, l’estat del servei, les queixes i suggeriments i les dades sobre el compliment de les obligacions. En el ple, hi ha una tercera moció per part del grup de Vox per facilitar “la devolució de l’IBI dels habitatges ocupats” als seus propietaris.

