La decisió del servei de Mobilitat de l’Ajuntament de Terrassa de canviar els límits de l’illa de vianants ha provocat la primera ‘crisi’ dins del govern de la ciutat. ERC ha mostrat públicament el seu descontentament davant l’anunci fet recentment per al tinent d’alcalde Xavier Cardona.
La zona de vianants va ser un projecte estratègic en el darrer mandat dins del programa “Revolució Verda”. Ara, però, Tot per Terrassa ha decidit fer marxa enrere, segons sembla, per les queixes que s’han deixat sentir per una part del sector comercial i empresarial de la ciutat. Afirmen que per la prohibició d’accés al Centre, la manca d’aparcament, i una senyalització confusa s’ha traslladat en una pèrdua de clientela.
D’aquesta manera, TxT ha posat sobre la taula la possibilitat que la zona del Vapor Gran i del Passeig pateixin algunes modificacions per tal que els vehicles privats (i que no siguin residents) puguin entrar-hi sense ser sancionats. Segons recull Canal Terrassa, la idea seria permetre el pas als carrers Sant Pau i Puig Novell (zona Passeig) i els carrers Rutlla i Portal Nou (zona Vapor Gran). Igualment, s’hauria decidit crear una única zona de vianants, i no cinc com hi ha fins ara. Cal dir, però, que no hi ha encara cap data fixada d’aplicació d’aquests canvis, ni tan sols ha estat aprovat formalment. Per ara, tot és una proposta.
“Ens resulta contradictòria i no la compartim”
Aquesta proposta ha estat replicada des dels dos regidors d’Esquerra, ferms defensors d’una illa de vianants forta i, si pogués ser, encara més ampliada. La seva portaveu i tinent d’alcalde a l’Ajuntament de Terrassa, Ona Martínez, ha manifestat a través de les xarxes socials que “Terrassa el que necessita és que premem l’accelerador, per tenir la qualitat de vida d’una ciutat europea de primer nivell. Es pot parlar de tot i, segurament, tot sempre és millorable. Ara bé, sense perdre mai l’objectiu de vista: continuar guanyant espai per la gent, avançant”.
Més contundent s’ha mostrat el segon regidor d’ERC a Terrassa. Pep Forn ha afirmat que “la proposta de modificar l’àrea de vianants, permetent de nou el trànsit de vehicles privats, ens resulta contradictòria i no la compartim. Es pot parlar i rectificar el que calgui, però cal trobar consensos i preservar els objectius de desenvolupament sostenible sense fissures”. Preguntat per usuaris si hi ha algun estudi fet pels tècnics municipals en què es basi la decisió presa per TxT, l’edil diu: “No tenim coneixement de cap estudi que permeti justificar la mesura, ans al contrari. La darrera anàlisi de mobilitat a peu indica que està a màxims històrics des que es va ampliar l’àrea de vianants, i això té un efecte positiu directe a les oportunitats de venda dels comerços”.
La decisió de modificar l’illa de vianants podria entrar en col·lisió -i crear encara més confusió als conductors- amb la implantació de la Zona de Baixes Emissions. El passat dia 20 de maig va entrar en vigor la nova ordenança en què s’indica que queda restringit l’espai de circulació a tota la zona del Centre, i bona part de Ca n’Aurell en episodis de contaminació ambiental. És un període transitori fins que l’1 de maig de 2025 la implantació de la ZBE passi a ser de forma permanent, quedant prohibit el pas dels cotxes sense etiqueta o etiqueta B de dilluns a divendres laborables de 7 a 20h.
Tanmateix, cal dir, que actualment, hi ha una batalla judicial oberta contra les Zones de Baixes Emissions, tot i que els municipis de l’àrea metropolitana que han començat a implantar-la cada cop són més.