MónTerrassa
La Bústia Ètica de Terrassa rep 23 notificacions però només en prospera 1
  • CA
Comissió de Transparència on s'ha donat a conèixer l'informe de la Bústia Ètica
Comissió de Transparència on s’ha donat a conèixer l’informe de la Bústia Ètica | AJ. Terrassa

!--akiadsense-->

L’Ajuntament de Terrassa va posar en marxa el passat 2 de novembre la Bústia Ètica, una eina creada perquè la ciutadania disposi d’un canal segur que permeti comunicar qualsevol acció o omissió contrària als principis ètics requerits a l’Administració, garantint la confidencialitat i l’anonimat de les persones comunicants. La Bústia Ètica (https://bustiaetica.terrassa.cat) permet enviar missatges i adjuntar-ne fotografies, vídeos i altres documents, així com establir i mantenir un espai de comunicació constant i segur entre el comunicador anònim i l’òrgan gestor, que en el cas de Terrassa serà la Sindicatura Municipal de Greuges.

Tres mesos després del seu funcionament, s’ha realitzat un informe per valorar-ne la implantació. A data 31 de gener, s’havien rebut fins a 23 comunicacions, de les quals 21 van arribar en els dos primers dies de la posada en marxa. Així doncs, després del primer “boom” comunicatiu de la campanya, només s’han rebut 1 avís cada mes. L’informe indica que disset de les vint-i-tres persones que van exposar una queixa ho van fer de manera totalment anònima, tres van facilitar totes les seves dades, i tres només van fer constar alguna dada identificativa.

Tanmateix, de les 23 comunicacions rebudes tan sols una obeïa a l’objecte real de la bústia ètica. La resta han estat inadmeses perquè no competien a la bústia. Estem parlant fonamentalment d’avisos sobre incidències al via pública, queixes o opinions, o demandes que no són de competència municipal perquè afecten altres administracions.

Recorregut de la comunicació

Des del servei exposen que des de la Sindicatura un cop es declara la inadmissió, el que fa és deixar-ne constància a la bústia, de manera que la persona que l’ha realitzat pugui fer-ne seguiment i sàpiga el motiu pel qual ha quedat descartada. A més, se’ls deriva o informa en funció del tipus de queixa sa altres mitjans o canals més apropiats siguin l’app Cuidem o instàncies municipals. Malgrat que la comunicació no tingui cap relació amb la bústia ètica, des de la Sindicatura es trasllada la informació a l’àrea corresponent perquè en tingui constància i/o en pugui donar resposta. Aquest pas també es va si implica altres administracions o sí és una denúncia per un delicte penal o civil, que es trasllada a Fiscalia.

Amb les comunicacions admeses, la Síndica disposa d’un màxim de 6 mesos per investigar els fets i fer-ne un informe, amb la seva valoració. Tot aquest procés es fa en la més estricta confidencialitat. Si es conclou que no és una infracció administrativa o d’incompliment del codi ètic, s’arxiva. I en el cas que es pugui verificar l’acusació, la Síndica elabora un informe per remetre a la comissió de transparència com a òrgan de garantia i seguiment del codi ètic per valorar-ne el procés a seguir.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa