El Guernica de l’1 d’Octubre de Moià ha patit un atac vandàlic. És una obra d’art que des que es va crear no ha agradat a l’unionism. El mural és obra dels artistes de Terrassa Mohi Lee i Jordide TwoCanStudio. El van pintar el diumenge 6 de desembre de 2020. Una data triada amb tota la intenció del món: el Dia de la Constitució. L’unionisme el va embrutar i en van fer un de més gran l’octubre de 2022, en una paret d’una nau situada a la carretera de Manresa de Moià. Un lloc conegut com Les Faixes. Tot just diumenge passat, l’ANC moianès va fer un acte d’inauguració oficial, al que van assistir Dolors Feliu i Jordi Pesarrodona, presidenta i vicepresident, i Dionís Guiteres, alcalde de Moià, d’ERC. Ara, ha aparegut tacat de pintura vermella. I sense que hi hagi una signatura dels responsables.

Mohi i Roset tornen a pintar el Guernica Català/Cedida

Una lona robada per l’unionisme

Cal recordar que principis d’octubre del 2020 es va inaugurar a la capital del Moianès una lona de grans dimensions a la plaça del CAP, en què es recordava el referèndum de l’1 d’Octubre i que evocava el Guernica d’un geni universal com Picasso. El disseny erade l’il·lustrador Eudard Altarriba i Irene Martí. Els promotors van ser els membres de l’Assemblea (ANC) de la comarca. L’associació Unión de Brigadas va arrencar el mural i se’l va endur per “reciclar-lo”.

Autors del mural

El raper i grafiter Mohi, i Jordi Roset Cruz van decidir qu s’havia de recuperar. Ho van fer en un lloc on en teoria no podia desaparèixer com la tela anterior. Però han comprovat, i dues vegades, que anaven errats. Si més no, els atacs han continuat. La situació no és nova a Catalunya. Mohi és també l’autor del mural del carrer batejat com Terra Lliure al polígon de Can Guitard de Terrassa. Cada cop que s’ha restaurat, grups unionistes han anat allà i li ha llençat diverses capes de pintura.

En el mural hi ha molts elements que fan referència a moments de l’1 d’Octubre. A l’obra s’hi podien veure policies colpejant els votants que defensaven les urnes.

El mural és un homenatge a l'1-O i al Guernica | Cedida
El mural és un homenatge a l’1-O i al Guernica | Cedida

Comparteix

Icona de pantalla completa